Toto by mal na jeseň vedieť úplne každý: Ak nenastavíte radiátor na túto teplotu, odnesie si to srdce i celé telo!

S koncom leta prichádza chladnejšie obdobie roka a s ním nastáva aj čas vykurovania našich domácností. Nie každý však vie, ako treba správne kúriť. Viete to vy?

Podľa Stanislava Janiša, predsedu predstavenstva Slovenského zväzu výrobcov tepla, vykurovacie obdobie začína väčšinou 1. septembra. Vtedy začínajú centrálne zdroje tepla distribuovať teplo, no je to podmieňované aj vyhláškou tvrdiacou, že ak po sebe nasledujú dva dni s priemernou vonkajšou teplotou menšou ako 13ºC a podľa predpovedí počasia nie je možné zvýšenie vonkajšej priemernej dennej teploty, začne sa vykurovanie. Ak sa však náhle oteplí a vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vystúpi nad 13ºC a pokles tepla sa neočakáva, dodávateľ dodávku tepla preruší.

Ako správne vykurovať?

Počas chladných mesiacov by teplota v obytných miestnostiach mala dosahovať 22 až 26ºC. Prípustná je aj teplota od 20 do 27ºC. Vo väčšine prípadov je však pocitové vnímanie optimálnej teploty individuálne. Pokiaľ ide o spálňu, teplota môže byť nižšia, ideálne v rozmedzí 18-20ºC, no nemala by nikdy klesnúť pod 16ºC. Ak sa tak stane, zníži sa obranyschopnosť vášho organizmu voči respiračným ochoreniam.

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Čo nám hrozí?

Pokiaľ sa pýtate, čo hrozí vášmu telu, ak teplota prekročí odporúčané limity, máme pre vás odpoveď. Príliš vysoká teplota zvyšuje frekvenciu tepu a spôsobuje pocity vyčerpania a únavy. Okrem toho znižuje vlhkosť vzduchu a podporuje uvoľňovanie toxických látok z interiéru vo vašom okolí. Príliš nízka teplota a chladný vzduch môžu zase spôsobiť prechladnutie a rôzne problémy s dýchaním, bolesti dutín či hlavy. Dávajte si preto pozor a inšpirujte sa naším článkom.

Nízke kúrenie spôsobuje prechladnutie

Ideálna teplota na spanie

Skúste si sami odpovedať na jednoduchú otázku, v akom prostredí spíte? Máte v noci rovnakú teplotu v izbe, ako cez deň, alebo sťahujete na noc radiátor? Spíte zababušený do perín, alebo sa naopak často budíte bez pereiny?Tento zjavne malý rozdiel môže mať vo výsledku veľký vplyv na to, ako dlho budete žiť a ovplyvní aj vaše aktuálne zdravie.

Čo sa deje s telom, ak spíte v menej vykúrenej miestnosti?

Najskôr si povedzme, aká je tá správna teplota pre zdravie a zdravý spánok? Podľa vedcov sa pohybuje v rozmedzí medzi 17 až 19 stupňami Celzia – nie viac, ani menej. Ničoho sa neobávajte a vyskúšajte metódu ešte túto noc! Výsledky sa zaručene objaví.

Váš metabolizmus dokáže pracovať na plné obrátky – spaľujete tuky rýchlo aj počas noci

Spánok v chladnom prostredí priamo ovplyvňuje vašu optimálnu telesnú váhu. Metabolizmus začína lepšie fungovať s čím je spojené aj rýchle spaľovanie tukov.

Ráno budete naozaj oddýchnutý

Spanie v chlade výrazne zlepšuje kvalitu spánku, čo sa premieta na celkovej pripravenosti tela na druhý deň a väčšej odolnosti voči stresu. Ráno sa budete cítiť veľmi sviežo a pripravení na náročný deň.

Budete odolnejší voči chorobám

Ak spávate v chladnejšej miestnosti vaše telo je omnoho odolnejšie, lepšie sa bráni proti chorobám. Posilní sa vám imunita a to pocítite hlavne v časoch chrípky a prechladnutí. Kým iní budú ležať v posteli s chorobou, vy budete zdravý a plní síl.

Zastavíte predčasné stárnutie pokožky

Spánok v chladnejšej miestnosti zabezpečí vyššiu produkcia melatonínových hormónov: ráno budete nielen oddýchnutejší, ale tieto hormóny sú aj prevenciou proti predčasnému starnutiu pokožky.

Prevencia závažných porúch spánku

Štúdie tiež ukazujú, že spanie v chladných priestoroch redukuje symptómy fybromyalgie a syndrómu spánkového apnoe, čo sú chronické únavové syndrómy, u ktorých lekári veľmi zložito objavujú ich príčiny. Najzdravšie cestou je teda spať  v tomto chladnom prostredí, kde telo dokáže prirodzene regulovať vašu telesnú teplotu.

Predĺžite si život

Viaceré longitudinálne štúdie potvrdili, že ľudia, ktorí spia v chladnejšom a dobre vetranom prostredí žijú v priemere dlhšie, ako ľudia, ktorí trávia čas spánku v prekúrenom prostredí.

 

Témy:


Pridajte svoj komentár