Prečo v zime skúsení vodiči otočia kľúčom v zapalovaní len DO POLOVICE a čakajú? DÔLEŽITÝ dôvod a mal by ho poznať každý, kto má auto!

Sú vodiči, ktorí v zime namiesto toho, aby otočili kľúčom v zapaľovaní úplne, otočia ho len do druhej polohy a čakajú.

A hoci sa toto správanie môže zdať trochu zvláštne, určite to v mnohých prípadoch uľahčuje štartovanie. 

V tomto článku sa dočítate o tom, prečo by to mal robiť každý motorista.

 

 

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Touto témou sa zaoberal aj portál moto a možno vám v zime tieto rady pomôžu. 

V decembri je väčšinou už zima v plnom prúde, na viacerých miestach napadne sneh a teploty klesajú pod nulu.

Motoristi by preto nemali zabúdať, že zima má vplyv aj na ich štvorkolesových tátošov a treba tomu prispôsobiť aj spôsob štartovania.

Hoci pohonné jednotky nemajú v obľube mráz, neznamená to, že sa ráno musíte báť, že motor nenaskočí.

 

 

Čo je dôležité si zapamätať?

Zoznam v skutočnosti pozostáva z dvoch položiek.

Môžete najskôr zapnúť svetlá?

 

 

Jedna z najpopulárnejších motoristických legiend hovorí, že v zime treba pred naštartovaním motora na minútu alebo dve zapnúť svetlá.

Dôvod?

Tým sa vraj prebudí batéria, vďaka tomu bude môcť generovať vyšší štartovací výkon a motor bude ľahšie štartovať.

Tento spôsob je určite účinný, ale najmä v prípade starých batérií.

 

 

Nový typ batérií takýto postup nepotrebuje, pretože sú vždy pripravené na prevádzku s najvyšším možným výkonom.

Zamŕzanie si však vyberá svoju daň aj na novších batériách.

V situácii, keď teplota klesne na -10 °C pod nulu, je účinnosť batérie obmedzená na približne 80 percent.

Otáčanie kľúča v dvoch krokoch

 

 

Populárna rada vodičov je, že pred zimným štartom otočte kľúčom na začiatku len do druhej fázy a chvíľu počkajte.

Postup je možné zopakovať aj dvakrát.

A hoci postup môže znieť dosť záhadne, má svoje praktické uplatnenie.

V prípade benzínových motorov bude mať palivové čerpadlo dostatok času na nafúknutie palivového systému a tým uľahčenie štartovania.

 

 

Pri dieselových autách je chvíľka čakania ešte dôležitejšia.

V tomto prípade budú mať žeraviace sviečky príležitosť lepšie zohriať spaľovaciu komoru.

V prípade nafty existuje jediný recept na štartovanie – ide o kombináciu tlaku a teploty.

Dvojité zahrievanie sviečok má vytvoriť najpriaznivejšie podmienky na zapálenie palivovej zmesi v spaľovacej komore.

Keď motor naskočil… počkajte chvíľu!

 

 

Keď je motor schopný naštartovať prvýkrát, vodič môže počkať niekoľko sekúnd, kým sa rozbehne.

Prvých pár minút jazdy je lepšie vyhnúť sa vysokým otáčkam.

Agregátu je potrebné dopriať čas na dosiahnutie prevádzkovej teploty – vtedy si môže byť vodič istý, že kovové časti motora a príslušenstva sú dostatočne chránené proti vysokej záťaži.

Neštartuje vám motor, keď je studený?

 

 

Možno mu dochádza elektrina

Zatiaľ sme diskutovali o ideálnom scenári – teda za predpokladu, že motor naskočí.

Čo ak spustenie nie je možné?

Všetko závisí od symptómov.

Keď sa štartér roztočí „lenivo“, vodič si môže byť istý, že nemá dostatok elektriny.

A v tomto prípade je potrebné si ju „požičať“ z iného auta.

Vodič by mal požiadať o pomoc suseda alebo napríklad taxikára a treba mať k dispozícii štartovacie káble.

Najprv sa plus prepojí s plus červeným drôtom (najskôr príjemca, potom darca).

Čierny vodič sa používa na spojenie zápornej svorky v aute darcu so zemou pod kapotou auta príjemcu.

 

 

Upozornenie: Najväčšou chybou je krížové prepojenie. Povedie to ku skratu a poškodeniu batérií a elektrických systémov v oboch vozidlách!

Po pripojení štartovacích káblov sa oplatí počkať niekoľko minút.

Aby sa vybitá batéria stihla dobiť po úspešnom štarte nevypínajte motor.

Vodič by mal vyraziť z miesta a prejsť aspoň niekoľko kilometrov.

Len tak bude mať istotu, že alternátor doplní aktuálny nedostatok a ďalší štart motora bude možný.

Dôležité je, že pred odchodom musíte samozrejme odpojiť káble.

V tomto prípade je poradie opačné, ako sme zadali pri pripájaní.

Štartér točí, ale motor nenaštartuje?

Môže to byť problém.

Môže sa ukázať, že chýbajúce ranné naštartovanie v zime neznamená „lenivé“ otáčanie štartéra.

Niekedy mechanizmus pracuje s plnou silou a motor sa aj tak nespustí.

 

 

Čo to znamená?

Môže to súvisieť so scenárom, keď benzín alebo nafta zamrzne v palivovom systéme.

Pretože hoci sa zimné palivá objavujú na staniciach v dostatočnom predstihu, v málo používaných autách môžu zostať v systéme.

V tomto prípade je potrebné vozidlo vykurovať, napríklad v garáži.

Až po odmrazení pohonu (a vyčistení systému v prípade dieselového motora) sa motor vráti k plnej účinnosti.

Veľa šťastia!

 

Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: unsplash
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay