11 príznakov dehydratácie, ktoré ľahko prehliadnete

Každé ročné obdobie prináša so sebou svoje vlastné zdravotné riziká, leto nevynímajúc. Prichádza čas vysokých teplôt a vlhkosti, silného slnka a častejšieho pobytu v exteriéri.

Jedným z najzákladnejších rizík, ktoré so sebou leto prináša, je riziko dehydratácie. Všetci síce vieme, že v lete musíme zvýšiť príjem  tekutín, no často zabúdame na to, že príjem tekutín treba ešte viac strážiť pri zvýšenej fyzickej záťaži a pobyte vonku.

Telo má však, našťastie, dostatok sebazáchovy a tak nám dáva najavo, že málo pijeme, niekoľkými dôležitými symptómami. Prinášame zoznam jedenástich príznakov, že s vaším telom niečo nie je v poriadku a mali by ste čo najrýchlejšie zvýšiť príjem tekutín.

1. Máte bolesti hlavy.

Predtým, ako siahnete po liekoch proti bolesti, siahnite radšej po pohári s vodou.

Mozog potrebuje vodu, rovnako ako ďalšie orgány – nedostatok vody znamená aj nedostatok kyslíka v jednotlivých orgánoch, predovšetkým mozgu. A výsledok? Bolesť hlavy, ako prvé varovanie.

2. Máte závraty.

Keď je človek dehydrovaný, krv prúdi pomalšie a do mozgu sa nedostáva dostatok kyslíka, čo spôsobuje, že vidíme čoraz rozmazanejšie a neskôr príde točenie hlavy a závraty. Ak máte pocit, že máte závrat, rýchlo vyhľadajte miesto, kde si môžete bezpečne sadnúť a urýchlene sa napite. Nebojte sa požiadať o pomoc osobu, ktorá je nablízku.

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

3. Ste unavení.

Áno, vaša ospalosť by mohla súvisieť s dehydratáciou. Opäť to súvisí s nedostatočným zásobovaním mozgu krvou a kyslíkom.

4. Zápach z úst.

Zdravé, hydratované telo produkuje sliny, ktoré bojujú s baktériami. Nedostatok vody znamená menej slín, ktoré  znamenajú viac baktérií. A kde sú baktérie, tam je zápach. Podobnou známkou dehydratácie je sucho v ústach.

5. Vaša pokožka je suchá.

Rovnako ako nedostatok vody vedie k vysychaniu úst, vysušuje aj pokožku. Niet divu, že prvým krokom v starostlivosti o pleť je dobrý pitný režim. Ak máte zvyčajne mastnú pleť a zrazu si na nej všimnete suché miesta, takmer určite ste blízko k dehydratácii.

6. Trávenie nefunguje, ako má.

Máte pocit zápchy? Mávate bolestivé a ťažké stolice? Možno by ste mali viac piť. Suchá, bolestivá a ťažká stolica je jedným zo základných príznakov dehydratácie.

7. Nezvyčajná farba moču.

Vaša moč je pravdepodobne najlepší spôsob, ako zistiť, či je váš príjem tekutín v poriadku. Močiť by ste mali až sedemkrát denne a moč by mala byť buď číra alebo svetlo žltá. Čím tmavší a zapáchajúcejší je moč, tým horšie.

8. Máte náhle, intenzívne chute.

Prekvapil vás nečakaný hlad? Máte odrazu chuť na čipsy či čokoládu? Dajte si najskôr pohár vody. Telo nám môže počas dehydratácie vysielať mätúce signály.

9. Máte horúčku alebo zimnicu.

Aj keď to v lete pôsobí zvláštne, vysoká horúčka či zimnica môžu byť v skutočnosti známkou ťažkej dehydratácie. Tu už ale rozhodne navštívte lekára.

10. Máte bolesti.

Nemyslíme tým len bolesti hlavy. Hovoríme aj o kŕčoch či bolesiach kĺbov. Naše kĺby a chrupavky sú z asi 80 percent tvorené vodou, takže jej nedostatok zvyšuje trenie v kĺboch, a to spôsobuje bolesť.

11. Nepotíte sa.

Potením regulujeme vnútornú teplotu svojho tela, čo však telo nevie robiť, ak nemáme dostatok tekutín. Snažte sa preto piť čo najviac.

 

Ako vždy, poraďte sa s lekárom, ak narazíte na nejaké nezvyčajné, intenzívne alebo dlho trvajúce príznaky dehydratácie. To najlepšie, čo môžete pre svoje telo urobiť v rámci prevencie je však veľa piť.