Zoznam zázračných potravín, ktoré vám pomôžu s psoriázou a dokážu zlepšiť stav vašej pokožky!

Podľa odborníkov trpí psoriázou približne 140 tisíc Slovákov. Ide o chronické zápalové ochorenie, pričom jedným z prejavov sú zapálené a šupinaté ložiská na koži. Fyzického kontaktu s človekom trpiacim psoriázou sa však nemusíte obávať, nakoľko toto neinfekčné ochorenie nie je pri dotyku nákazlivé. Keďže sa nejedná len o estetický problém, ale postihuje aj vnútorné orgány, je potrebné ho včas podchytiť. Popri liečebných procesoch, ktoré vám odporučí váš lekár je vhodné upraviť aj stravu. Je totiž mnoho potravín, ktoré môžu prispieť k zhoršeniu vášho stavu a naopak existujú také, ktoré vedia pri liečbe psoriázy a zápaloch výrazne pomôcť. Zdravá strava s vysokým obsahom ovocia, zeleniny, chudých bielkovín a celých zŕn môže zvýšiť celkovú pohodu a pomôže zmierniť príznaky. Dnes si teda povieme viac o tom, ktoré potraviny by ste mali konzumovať vo zvýšenej miere, a ktorým by ste sa mali naopak vyhnúť.

making salad

1. Tmavá listová zelenina

Jedzte viac tmavej listovej zeleniny, pretože je plná antioxidantov, ktoré chránia vaše bunky pred zápalmi. To môže pomôcť s príznakmi psoriázy. Navyše, zelené listy majú nízky obsah kalórií a vysoký obsah vlákniny, takže sú vhodné aj pre lepšie trávenie. Skúste napríklad pridať do svojho jedálnička šaláty s kapustou a rukolou alebo omeletu so špenátovými listami. Možností je mnoho a pri správnej príprave vám listová zelenina ulahodí aj chuťovo. 

kale salad

2. Jedzte viac rýb

Ich omega-3 mastné kyseliny môžu pomôcť so zápalom a povzbudiť imunitný systém, takže je rozhodne dobré zaradiť ryby do svojho jedálnička najmenej dvakrát týždenne. Podľa jednej štúdie ľudia, ktorí jedli aspoň 300 g mastných rýb týždenne, zistili, že sa im príznaky psoriázy zlepšili. Tieto zdravé tuky tiež pomáhajú znížiť riziko srdcových chorôb, takže benefitov je hneď viac. Jedzte predovšetkým ryby ako je losos, tuniak, makrela, sardinky, sleď a pstruh.

raw trout

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

3. Viac celozrnných potravín

Celé zrná sú bohaté na vlákninu a pomôžu zmierniť zápal. Tiež vám môžu pomôcť schudnúť, pričom výskumy ukazujú, že redukcia váhy môže pomôcť s príznakmi psoriázy. Vyberajte si najmä celozrnný chlieb, obilniny, cestoviny a hnedú natural ryžu. Ďalšou chutnou možnosťou sú bulgur, quinoa a jačmeň.

whole grain pasta

4. Olivový olej

Nie všetky kuchynské oleje sú rovnaké. Olivový olej obsahuje protizápalové omega-3 mastné kyseliny. Výskumy ukazujú, že ľudia, ktorých strava je bohatá na zeleninu, ovocie, fazuľu a celé zrná spolu s olivovým olejom, majú menej závažné prejavy psoriázy. Tieto zdravé tuky obsahujú aj orechové a avokádové oleje. Vychutnávať si ich môžete ako súčasť dresingov, alebo priamo v šalátoch.

caprese salad

5. Ovocie

Ak máte chuť na sladké, zažeňte ju ovocím. Obsahuje antioxidanty, vlákninu a ďalšie vitamíny, ktoré bojujú proti zápalom. Pre výraznejší účinok jedzte ovocie rôznych druhov a farieb. Každé z nich má svoju vlastnú zmes živín. Bobule, čerešne a jablká majú antioxidanty nazývané polyfenoly, zatiaľ čo pomaranče a melóny majú vysoký obsah vitamínu C. Ananás zas obsahuje protizápalový enzým nazývaný bromelín.

mixed berries

6. Fazuľa

Je fantastickým zdrojom bielkovín, vlákniny a antioxidantov. Tie môžu pomôcť udržať vašu váhu pod kontrolou a zmierniť zápal vo vašom tele. Výskumy ukazujú, že vegetariánska strava môže pomôcť s príznakmi psoriázy. Pokúste sa znížiť konzumáciu mäsa a časť mäsitej stravy nahradiť práve fazuľou.

bean soup

7. Orechy

Už v malej dávke orechov sa ukrýva veľa sily účinnej proti zápalom. Sú nabité živinami, zdravými tukmi a vlákninou. Pridajte si hrsť orechov do šalátov alebo si ich pribaľte ako desiatu. Treba si však ustrážiť množstvo, nakoľko pri nadmernej konzumácii môžete začať priberať.

snacking

8. Korenie a bylinky

Ak dochutíte svoje jedlo pestrou zmesou korenín a bylín, budete mať tendenciu menej soliť. To vám môže pomôcť v prevencii vysokého krvného tlaku a znížiť pravdepodobnosť srdcového infarktu alebo mozgovej príhody. Korenie a byliny sú tiež najlepšími zdrojmi protizápalových antioxidantov. Do cereálií nasypte škoricu alebo muškátový oriešok, zeleninu dochuťte kôprom alebo rozmarínom a mäso napríklad rascou alebo bazalkou. Urobíte niečo pre zdravie a na svoje si prídu aj vaše chuťové poháriky.

spices

Zoznam potravín, ktoré by ste mali obmedziť.

Už sme si povedali, ktoré potraviny vám môžu pomôcť zmierniť príznaky psoriázy a zlepšiť celkový stav. Teraz si naopak povieme, ktorým potravinám by ste sa mali vyhnúť, alebo ich obmedziť na minimum.

1. Tučné červené mäso a údeniny

Mäso totiž môže vyvolať zápal a viesť k väčšej a závažnejšej erupcii psoriázy. Nasýtené mastné kyseliny v červenom mäse môžu tiež zvýšiť riziko srdcových chorôb a u ľudí so psoriázou existuje vyššia pravdepodobnosť infarktu alebo mozgovej príhody. Ak máte chuť na červené mäso, vyberajte chudé kvalitné kúsky, ako je napríklad sviečková. Mleté ​​hovädzie mäso vyberajte s čo najnižším percentuálnym obsahom tuku.

meat counter

2. Cukor

Môže zhoršiť zápal a zvyšuje riziko srdcových chorôb. Môže tiež viesť k nárastu hmotnosti a vyššia hmotnosť alebo obezita môžu zhoršiť vašu psoriázu. Vynechajte sladké nápoje a obmedzte sladkosti, zákusky, ale aj biele pečivo. Pri nákupe spracovaných potravín si všímajte informácie na etiketách a vyhnite sa tým, s obashom cukru, alebo sladidiel.

granulated sugar

3. Vyprážané jedlá

V takto pripravenom jedle sa zvyčajne nachádza vysoký obsah nasýtených mastných kyselín, ktoré obsahujú zápalové zlúčeniny. Tvoria sa, keď sa jedlo pripravuje pri vysokej teplote. Namiesto vyprážania si vyberajte radšej pečené, varené alebo dusené jedlá.

deep fried chicken

4. Biela ryža a biele pečivo

Na výrobu bielej múky a ryže sú zrná zbavené vlákniny a živín. Výsledkom je, že ich trávite rýchlejšie, čo môže spôsobiť zvýšenie hladiny cukru v krvi. To môže viesť k zápalu.

white rice

5. Alkohol

Zvýšená konzumácia alkoholu môže výrazne zhoršiť príznaky psoriázy. Oslabuje totiž imunitný systém a môže vyvolať zápal. Zdá sa, že alkohol má horší vplyv na mužov ako na ženy. Alkohol tiež môže znížiť účinky liekov proti psoriáze. Ak máte závažnú psoriázu, mali by ste sa alkoholu úplne vyhnúť.

whiskey shots

Zdroj: webmd.com