Zabudnutá zelenina našich dedov lieči cievy, zrak aj slabé kosti: Vysejte ju v marci a úrodu zberáte v máji – zázrak, ktorý rastie ako z vody!

Okrúhlica alebo vodnica (Brasica rapa L.) patrí do čeľade kapustovitých. Poznali ju už naši prastarí rodičia ako húževnatú plodinu, ktorú je možné dopestovať aj v  náročnejších podmienkach, napríklad vo vyšších nadmorských výškach a chladnejších miestach. V stredoveku bola táto zelenina veľmi rozšírená v Európe kde tvorila jednu zo základných potravín. Tiež bola veľmi obľúbenou preto, že úrodu bolo možné žať dvakrát ročne – na jeseň a pred letom. Jej buľvy sa dobre uskladňujú i v zimných mesiacoch. Z mladých listov môžeme pripraviť chutný šalát.

Chuťovo môže pripomínať reďkovku alebo kaleráb. Na rozdiel od reďkovky vôbec neštípe, je šťavnatá a má jemnú maslovú chuť.

Vysievanie a starostlivosť 

Vegetačné obdobie tejto zeleniny je veľmi krátke – 7 až 10 týždňov, preto ju môžete vysievať dvakrát ročne. Na zimné uskladnenie sa odporúča vysievať ju v auguste. Ak ju vysejete v druhej polovici marca, úrody sa dočkáte už v máji. Okrúhlicu treba vysiať do vlhkej pôdy na svetlé až slnečné stanovište. V neskorších termínoch sejby je prípustné aj polotienisté miesto. Hĺbka výsevu by mala byť 2 až 3 cm a rozostup rastlín asi 20 až 30 x 10 cm.

Táto zelenina nie je náročná na pestovanie. Stačí, aby ste v jej okolí udržiavali kyprú pôdu a v prípade teplých a suchých dní jej dopriali zálievku.

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Okrúhlica pre zdravie, čo dokáže?

  • vysoký obsah vitamínov a živín,
  • vysoký obsah vápnika z nej robí pomocníka pri liečbe zlomenín a prevenciu osteoporózy,
  • vysoký obsah rastlinných sterolov, ktoré sú dobrou prevenciou artériosklerózy,
  • bohatá na antioxidanty, tie  odstraňujú z organizmu škodlivé voľné radikály,
  • posilňuje imunitu,
  • pomáha pri chudnutí,
  • zlepšuje a zrýchľuje trávenie a stimuluje činnosť čriev,
  • prevencia rakoviny (môže za to vysoký obsah antioxidantov a pozitívny vplyv na činnosť tráviaceho traktu a čriev),
  • kardiovaskulárne zdravie – zlepšuje flexibilitu ciev, pomáha odstraňovať vápenaté usadeniny a zlepšuje tak ich priechodnosť,
  • močopudné účinky – ej časté pojedanie môže dokonca pomôcť rozpúšťaniu malých obličkových kameňov,
  • protizápalové vlastnosti sú účinné pri liečení astmy a potlačení príznakov astmy,
  • listy okrúhlice sú bohatým zdrojom luteínu, karotenoidu, ktorý podporuje zdravie očí a zabraňuje očným ochoreniam ako je makulárna degenerácia a šedý zákal,
  • spomalenie starnutia – antioxidanty vo vodnici majú schopnosť bojovať proti voľným radikálom, bráni poškodeniu buniek a spomaľujú starnutie.

Okrúhlicu môžeme využiť rôznymi spôsobmi. Dá sa konzumovať čerstvá ako reďkovka alebo tepelne upravená vo forme šalátu, kaše či dusená. Jesť sa tiež dajú listy, sú plné vitamínov, živín a vynikajúce napríklad do šalátov,

Výborná na chudnutie

Okrúhlica je zložená s 91% vody. Zvyšok tvorí 0,3% bielkovín, 6,1% bezdusíkatých výťažkových látok, 1,1% vlákniny a 0,8% popolovín s najväčším podielom draslíka.
Už toto zloženie napovedá, že je veľmi zdravá, ľahká a vhodná aj pri redukčných diétach. Nakrájajte ju do polievky nameisto zemiakov, pripravte ako pyré, ale upečte – je veľmi chutná a lahodná.

Okrúhlica je nevhodná pre ľudí so zápalom žlčníka.

Témy:


Pridajte svoj komentár