Denne by sme mali zjesť 4 – 6 kusov sušených sliviek: Sú fantastické na chudnutie, aj na posilnenie srdca a proti osteoporóze!

1310 0

Sušené slivky by ste mali zaradiť do vašej každodennej stravy a konzumovať 4 – 6 kusov denne.

Pravidelnou konzumáciou tohto sladkého sušeného ovocia sa dá totiž predísť napríklad zápche, opuchu, vysokému krvnému tlaku, ba dokonca znižujú riziko zlomenín. 

Vďaka portálu lekuva sa v tomto článku dočítate viac o ich pozitívnych účinkoch na zdravie!

Sušené slivky by sa mali konzumovať po celý rok, nielen na jeseň a v zime.

Výhody sušených sliviek

Hlavnou výhodou konzumácie sušených sliviek je to, že sú užitočné ako prevencia osteoporózy, kardiovaskulárnych chorôb, porúch črevnej pohyblivosti, žlčových kameňov a problémov s váhou.

Jedinečnosť sušených sliviek je v tom, že obsahujú veľa vitamínu K – takmer 50% dennej potreby v 100 g.

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Okrem toho obsahujú aj bór – viac ako polovicu dennej potreby, pričom bór funguje podobne ako vitamín D na prevenciu osteoporózy.

Spolu s vitamínom K pomáha udržať vápnik v kostiach.

Slivky sú preto pre ženy užitočné v období menopauzy, keď hladina ženských pohlavných hormónov klesá a vápnik sa začína odplavovať z kostí.

Okrem toho má vitamín K pozitívny vplyv na procesy zrážania krvi a stav kardiovaskulárneho systému.

Preto, že sú sušené slivky dobrým zdrojom draslíka, pomáhajú odstraňovať prebytočnú tekutinu z tela a tým pomáhajú znižovať krvný tlak a zlepšovať funkciu obličiek. 

V sušených slivkách je aj horčík.

Draslík a horčík sú nevyhnutné pre normálne fungovanie kardiovaskulárneho systému.

Tieto makronutrienty, ktoré sa navzájom posilňujú, majú priaznivý vplyv na stav cievnej steny – spôsobujú relaxáciu ciev a zníženie krvného tlaku.

Vysoký krvný tlak je najzávažnejším a najčastejším faktorom všetkých kardiovaskulárnych chorôb.

Preto sušené slivky možno nazvať ideálnym a cenovo dostupným prostriedkom pre zdravé srdce. 

V sušenom stave obsahujú slivky 6-krát viac vlákniny ako čerstvé ovocie. 

Čerstvo natrhané slivky obsahujú asi 1,5 gramu vlákniny v 100 gramov a sušené slivky 9 gramov.

Sušené slivky navyše obsahujú nielen nerozpustnú vlákninu, ale aj rozpustný pektín.

Vláknina udržuje normálnu pohyblivosť gastrointestinálneho traktu a žlčníka, čo znamená, že zabraňujú stagnácii žlče a tým pomáhajú predchádzať tvorbe zápchy.

Mimochodom, slivky obsahujú sorbitol, prírodný alkohol, ktorý má sladkú chuť a laxatívny účinok, pomáha normalizovať stolicu, čo je dôležité najmä pre starších ľudí.

Rozpustná vláknina prispieva k normalizácii metabolických procesov. 

Sušené slivky odstraňujú prebytočný cholesterol a glukózu, preto majú priaznivý vplyv na metabolizmus uhľohydrátov a tukov vo všeobecnosti.

Vzhľadom na to, že sušené slivky obsahujú veľa vlákniny a odstraňujú tekutiny z tela, sú často zaradené do stravy na zníženie nadváhy.

Sušené slivky majú vo všeobecnosti zo všetkých sušených plodov najnižší glykemický index. Ich konzumácia preto nevedie k rýchlemu vzostupu krvného cukru a má menší vplyv na ďalší rozvoj cukrovky a obezity.

Napriek tomu sušené slivky obsahujú 6-krát viac cukru ako čerstvé slivky.

To znamená, že obsah kalórii v nich sa tiež zvýši 6-krát.

Preto sa odporúča konzumovať nie viac ako 4-6 sušených sliviek denne (asi 50 g), vopred namočených v horúcej vode. 

Je dôležité dodať, že čím menej je ovocie čistené, tým viac živín si zachová.

Keď je kôstka odstránená, kontaktom plodu so vzduchom sa stráca viac vitamínov a polyfenolov (antioxidantov).

Kôstku je preto vhodné odstrániť bezprostredne pred konzumáciou. 

Príprava sušených sliviek s mliekom

Sušené slivky si nakrájame na stredne veľké kusy a namočíme ich na noc do studenej vody.

Voda sa pije a zmäknuté ovocie sa konzumuje počas dňa alebo sa môže pridať do smoothies.

Pre ešte lepší účinok a rýchlejšie pôsobenie na tráviaci trakt sa 3 alebo 4 vopred namočené slivky zalejú polovicou čajovej šálky teplého mlieka, potom ich treba precediť a nápoj vypiť. 

Veľa zdravia!

Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: tjn
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: tjn
Témy:


Pridajte svoj komentár