Viete, v ktorom štádiu zrelosti je banán najzdravší?

Kedy je banán najzdravší? Je lepšie jesť zelenšie, zrelé alebo dokonca prezreté banány? Tu je odpoveď.

Mnohých ľudí zaujíma, kedy je banán najvhodnejší na konzumáciu. Je zaujímavé, že nutričný profil banánov sa mení keď dozrievajú. Dôvodom sú enzýmy v tkanivách, ktoré spôsobujú, že škroby sa postupne rozkladajú na jednoduché cukry (monosacharidy a disacharidy  a pod.), ktoré spôsobujú, že zrelé banány majú najsladšiu chuť.

Kedže sa enzýmy počas dozrievania banánov postarajú o rozkladanie škrobov, vaše telo už s týmto procesom nemá žiadnu starosť. Cukry sa po konzumácii zrelého banánu rýchlo vstrebávajú do krvného obehu, čo spôsobuje rýchle zvýšenie hladiny cukru v krvi.

Nedozreté alebo zelené banány obsahujú veľké množstvo škrobu, ktorý je ťažko stráviteľný a môže spôsobiť plynatosť a poruchy trávenia.

Hoci zrelý banán obsahuje minimu škrob (1%)väčšie množstvo cukru, podľa výsledkov štúdií ho môžu konzumovať aj pacienti trpiaci cukrovkou, avšak je potrebné strážiť si hladinu cukru. najlepšie je pre týchto pacientov konzumovať banány s látkou, ktorá spomaľuje vstrebávanie cukru, aby sa jeho hladina v krvi nezvýšila nárazovo, ale postupne.

Výsledky japonských vedcov poukázali na fakt, že z dozrievaním banánu sa okrem nutričného profilu menia aj jeho účinky na zdravie. V procese dozrievania sa zvyšujú antioxidačné a protirakovinové účinky banánov. Plne dozretý banán (charakteristický žltou šupou a tmavými škvrnami) produkuje látku TNF (Tumor Necrosis Factor), ktorá má schopnosť účinne bojovať proti abnormálnym bunkám v tele.

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Uvedená látka súvisí s tmavými škvrnami na šupe a čím tmavšie sú, tým silnejší je účinok ovocia na posilnenie imunity a boja proti nebezpečným bunkovým procesom v tele. Len pre porovnanie, zrelý banán s tmavšími škvrnami je až 8 x účinnejší pri zvyšovaní obrannej funkcie bielych krviniek ako banány so zelenou šupou.

Na záver, najlepšie účinky na zdravie majú zrelé banány s tmavými škvrnami, no zároveň sú aj najbohatšie na cukor a vynikajúce, pokiaľ potrebujete rýchlo doplniť energiu. Zelené banány obsahujú cukru najmenej, avšak namiesto cukru majú vysoký obsah škrobu. Najlepší čas na konzumáciu zrelých banánov je ráno a dopoludnia, kedy organizmus potrebuje najviac energie.

zdroj: positivmed