Toto sa stane s vašim telom, keď si dáte len 5 kúskov denne: Keď si nasušíte slivky presne takto, ide o skutočný zázrak!

Sušené slivky sú skutočne zázrak pre zdravie. Dokonca, sušením sa zmení pomer živín, ktoré obsahujú a zvlášť ženy po 40-tke by mali túto potravinu dôverne poznať. O tom si však povieme viac neskôr, poďme sa pozrieť na to, ako slivky správne usušiť a to aj bez sušičky.

Ako sušiť slivky v rúre?

Plech vyložte papierom na pečenie a slivky naň rozložte tak, aby sa vzájomne nedotýkali. V rúre je potrebné ponechať pootvorené dvierka, aby mohol vlhký vzduch unikať von.

Najskôr dajte slivky sušiť do rúry na päť hodín pri teplote asi 50 ° C. Potom sušenie na ďalších päť hodín prerušte, pričom slivky ponechajte v rúre vychladnúť. V druhej fáze  sušenia zvýšte teplotu na približne 70 ° C a sušte ďalších 12 hodín. Následne opäť na päť hodín sušenie prerušte. Nakoniec slivky dosušte pri 65 ° C asi tri hodiny. Približne pol hodiny pred dosušením ešte horúce slivky pokvapkajte  studenou vodou – budú potom pekne čierne a lesklé.

Nesnažte sa sušenie urýchliť pomocou vyššie teploty, slivky môžu popukať a pustiť šťavu. Teplota nad 85 ° C ničí vôňu i farbu ovocia, ktoré horúčavou stráca aj všetky vitamíny. Ak budete sušiť slivky rýchlo a bez prerušenia, môže sa vám ľahko stať, že výsledné plody budú tvrdé či presušené. Správne usušené slivky by pri stlačení nemali uvoľňovať šťavu, ale mali by byť krásne pružné. A teda aj chutné.

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Slivky môžete sušiť aj v elektrickej sušičke priamo určené pre sušenie húb a ovocia. Sušičiek je na trhu veľa, voľte takú, ktorá umožňuje ovládanie teploty sušenia. Väčšina sušičiek má pomerne nízku výšku jednotlivých sušiacich poschodí, a tak sa tam celé slivky nezmestia. Musíte je teda rozpoliť. Postup sušenia je v sušičke i rúre prakticky rovnaký.

Stačí 5 sušených sliviek denne a môžete sa tešiť na tieto účinky!

  • zbohom zápcha, sušené slivky pôsobia ako prírodné preháňadlo, starajú sa o zdravie a správnu priechodnosť čriev,
  • znižujú cholesterol v krvi,
  • rozpúšťajú prebytočné tukové tkanivo, očisťujú organizmus,
  • farbivo, ktoré slivky obsahujú je  päťkrát silnejší ako beta-karotén, päťdesiatkrát účinnejší a vitamín E a obsahuje desaťkrát viac vitamínu C ako citrón,
  • obnovujú pečeňové bunky
  • najväčšia zásobáreň železa – ak máte problémy s krvou, sušené slivky by ste mali poznať,
  • bojujú proti chudukorvnosti,
  • zlepšujú pamäť,
  • prevencia cukrovky,
  • urýchľujú hojenie rán.

Slivky=zdravé kosti

Čo je najdôležitejšie, látky, ktoré slivky obsahujú sa už do 30 minút dostávajú do imunitného systému a dokážu ho preto posilniť viac, ako ktorékoľvek umelé vitamíny či bio-stimulanty. Polyfenoly sa tiež dostávajú ku kostným tkanivám a pôsobia ako ochrana nielen pred opotrebovaním, ale aj zápalovými ochoreniami kĺbov a kostí.

Ďalšie výhody sliviek pre naše telo

Koncentrácia vitamínov, minerálnych látok a vlákniny v sušených slivkách sú výrazne vyššie, ako v čerstvých slivkách. Sušený produkt je tak oveľa jednoduchšie využiteľný pre naše zdravie.

Slivky sú neuveriteľne dôležité pre všetky systémy ľudského tela. Odborníci na výživu ich často odporúčajú ako prírodné preháňadlo, ako aj na zlepšenie odtoku žlče a sekrécie žalúdočnej šťavy. Nenahraditeľné sú tiež ako pomocník na chudnutie.

Ak budete jesť 5 sliviek denne, môžete zabudnúť na ochorenia tráviaceho traktu a pomôže tiež ľuďom trpiacim nadváhou. Okrem tráviaceho traktu je však dôležité spoznať aj využitie sliviek pre ostatné systémy a orgány ľudského tela.

Ohromná pomoc pre ženy po 40-tke

Ženy počas menopauzy prechádzajú viacerými telesnými zmenami a jednou z najzávažnejších je ubúdanie kostnej hmoty známe ako rednutie kostí.  Výskum na Floridskej štátnej univerzite preukázal, že nie mlieko, ani mliečne výrobky, ale sušené slivky dokážu zvrátiť rednutie kostí. Výskum bol testovaný na ženách v období menopauzy a výsledky hovorili jasne. Ženy, ktoré užívali 100 g sušených sliviek denne po dobu 11 mesiacov mali preukázateľne viac kostnej hmoty ako tie, ktoré užívali iné produkty. Dr. Bahramu Arjmandi dokonca uviedol, že na účinky sušených sliviek na kosti sa nechytajú iné druhy ovocia a ani bežne dostupné potraviny. Okrem kostí sa však konzumácia sliviek podpísala aj pod lepším trávením, úbytkom hmotnosti a nižšom cholesterole – to sú ďalšie problémy, ktoré sa žien v období menopauzy veľmi výrazne dotýkajú.

Ak ich usušíte majú viac železa

Sušením sa v ovocí zvyšuje obsah antioxidantov a železa. Za pozornosť stoja aj antibakteriálne účinky sušených sliviek, ktoré bojujú napríklad proti baktérii salmonele. Sušené slivky však na rozdiel od čerstvých obsahujú väčšie množstvo kyseliny šťavelovej, ktorá môže vyvolávať problémy. Preto by ich nemali konzumovať osoby s ochorením ľadvín a žlčníka. 

Hovorilo sa, že keď zarodí slivka, je to znakom božej priazne a darom zdravia pre celú rodinu. Ľudia si plody vážili a starostlivo ich uchovávali na celý rok. Vedeli totiž, že v rokoch bohatých na slivky sa cítia akosi lepšie a zdravotné neduhy sa im vyhýbali.