Viete koľko hodín potrebujete spať, aby ste poskytli telu primeraný odpočinok? Stručný prehľad spánkovej potreby podľa veku!

Spánok je pre zdravie veľmi dôležitý a obzvlášť to platí pri ľuďoch s chronickými chorobami. Je dôležité si uvedomiť, že každý organizmus je iný, s inou dennou záťažou a samozrejme oddych treba prispôsobiť aj týmto faktorom.

Vo všeobecnosti je však dobré si zapamätať odporúčaný spánkový režim, ktorý je primeraný jednotlivým obdobiam života a vďaka portálu laslau sa o tom dočítate viac aj v tomto článku. 

Koľko hodín by ste mali spať?

Potreba hodín spánku sa líši v závislosti od veku a najnovšie odporúčania stanovujú optimálne trvanie lepším rozlišovaním medzi niekoľkými vekovými skupinami.

Odporúčania týkajúce sa potreby spánku boli vyvinuté a publikované Národnou nadáciou pre spánok na základe systematickej analýzy existujúcich vedeckých štúdií a konzultácií s lekármi a špecialistami v niekoľkých oblastiach.

Preto sa odporúčaná doba spánku pre deti rozdelila do šiestich vekových kategórií:

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

u novorodencov (vo veku 0 až 3 mesiace) je odporúčaná doba spánku 14 až 17 hodín

dojčatá (medzi 4. a 11. mesiacom) by mali spať približne 12 – 15 hodín

malé deti (1 – 2 roky) potrebujú spánok asi 11 – 14 hodín

predškoláci (od 3 do 5 rokov) medzi 10 až 13 hodín denne

školopovinné deti (vek 14 až 17 rokov) by mali spať približne 9 – 11 hodín

dospievajúca mládež (vo veku 14 až 17 rokov) by si mala dopriať spánok 8 – 10 hodín

V prípade dospelých sa zavádza nový sprievodca spánkom, ktorý je rozdelený na dve kategórie: mladí a starší ľudia:

mladí ľudia (vo veku od 15 – 25 rokov) by mali spať medzi 7 až 9 hodinami denne

dospelí (vo veku 26 – 64 rokov) potrebujú spánok asi 7 až 9 hodín

ľudia nad 65 rokov by mali spať 7 až 8 hodín

Je veľmi dôležité naučiť sa zdravé návyky, ktoré nám umožňujú odpočívať.

Tu je niekoľko dôvodov, prečo by ste mali venovať osobitnú pozornosť svojim spánkovým návykom:

Depresia – Ľudia, ktorí trpia depresiou, buď veľa spia alebo bojujú s nespavosťou.

Nadmerný alebo nedostatočný spánok depresiu ešte zosilní.

Bolesti hlavy – Nedostatok spánku spôsobuje bolesť hlavy a blokuje neurotransmitery, ako je serotonín – hormón šťastia – aby sa dostali do mozgu.

Cukrovka – Nadmerný spánok podporuje vznik cukrovky typu 2, pretože znižuje schopnosť tela spracovávať glukózu.

Bolesť chrbta – Nadmerný spánok sa rovná nedostatku pohybu a nečinnosti, ktoré spôsobujú bolesti chrbta, kĺbov a stuhnutosť svalov.

Obezita – Nadmerný spánok spomaľuje metabolizmus, ktorý ho namiesto využívania energie bude ukladať vo forme tuku.

Ochorenie srdca – Niekoľko štúdií preukázalo, že ľudia, ktorí spia asi 11 hodín denne, majú vyššie riziko srdcových chorôb ako ľudia, ktorí spia 8 hodín.

Spíte príliš dlho?

Rovnako ako krátky spánok, ani príliš dlhý spánok nášmu zdraviu neprospieva a preto by ste sa mali zbaviť tohto zlozvyku.

Nastavte si rozvrh spánku a riaďte sa ním podľa svojho životného štýlu.

Ak ste ráno aj po zazvonení budíka unavení, dajte si vlažnú sprchu a tá vás preberie. 

Ak máte dostatok času, zašportujte si. Začnete tak deň aktívne, plní elánu.

Pite vodu, aby ste zabezpečili telu dobrú hydratáciu a vypite pohár vlažnej vody hneď po prebudení.

 

Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Témy:


Pridajte svoj komentár