Škola môže byť aj zábavná. Stačí vedieť, ako deti motivovať

Školský rok je v plnom prúde a spomienky na prázdniny postupne zovšednievajú. Škola a učenie sa však nemusia byť žiadna nuda. No základom je aj správny prístup nielen zo strany učiteľov, ale i rodičov.

Chodenie do školy a povinné učenie sa predmetov, ktoré deti nebavia, sa im môžu zdať ako strata času a v živote to aj tak nikdy nevyužijú. Omyl. Vzdelanie nie je všade na svete samozrejmá vec, a pokiaľ je bezplatné, mali by sme si vážiť, že máme tú možnosť aj pre ďalšie generácie. Hoci je pravda, že učitelia i rodičia by sa mali snažiť urobiť pre deti všetko pre to, aby ich škola a vzdelávanie sa čo najviac bavilo.

Niektoré predmety sa môžu zdať byť nudné, no v skutočnosti sú veľmi dôležité. To sa však deťom a mládeži v školopovinnom veku vôbec nezdá. Učivo sa bifľujú, úlohy odpisujú v škole a na „odpovediach pri tabuli“ či pri písomkách sa spoliehajú na svojich spolužiakov. Ak je učivo podané na predmetoch sterilným a nezáživným spôsobom, nie je sa ani príliš čomu čudovať. Čoraz viac učiteľov sa preto snaží zaujať žiakov a študentov po svojom. A ako sa ukazuje, naozaj to zaberá.

Najlepšie je totiž, ak sa dá učivo vysvetliť hravou a kreatívnou formou. Jedným z najdôležitejších predmetov, na ktorom sa to dá uplatniť, je napríklad ten, na ktorom sa učí cudzí jazyk. Hravá angličtina pre deti sa ukazuje byť skvelým spôsobom, ako deti zaujať, čím sa jazyk naučia oveľa ľahšie a samotné deti oň prejavia záujem aj v domácom prostredí.

Podobne by sa určite dali využiť aj hodiny chémie či fyziky, na ktorých sa dajú robiť rôzne pokusy, ktoré žiakov zaujmú a pomôžu im pochopiť učivo lepšie a jednoduchšie. V USA sa dokonca rozhodli ísť na ne takou fintou, že predmety pomenovali podľa toho, čo sa uchytilo v populárnej kultúre a znie to atraktívne. V skutočnosti sa však za názvom predmetu, ktoré sa odvoláva napríklad na fenomén známych hudobníkov, skrýva celkom konvenčný predmet. Ale aj tak ide o originálny nápad, ktorý vrhne na obyčajný predmet nové svetlo.

Rodičia by však nemali zabúdať aj na to, že počas školského roka sa netočí celý svet dieťaťa len okolo učenia a školy. Netreba ich nútiť, aby sa bifľovali, pretože takto si aj tak nič nezapamätajú. Ideálne je preto ísť na to rafinovane. Samozrejme, deti treba púšťať aj von, aby sa zahrali so svojimi kamarátmi, doma si však pre ne môžete vymyslieť inteligentnú hru. V tom pomôžu najlepšie interaktívne hračky, ktoré nie sú žiadnym marením času.

Je veľa možností, ako sa dá hra či pozeranie televízie pretaviť do niečoho užitočného, pričom deti si to ani neuvedomujú, no ich mozog dostáva podnety a nevedomky sa zároveň vzdelávajú či zlepšujú svoje rozumové schopnosti. Klasickým príkladom je napríklad trend púšťať už maličkým deťom zahraničné televízne programy, respektíve rozprávky v cudzom jazyku.

Vzdelávanie je dnes už na trochu inej úrovni ako kedysi a zároveň je potrebné, aby sa neustále sofistikovalo a modernizovalo. Pretože tak ako sa menia jednotlivé generácie, mala by sa meniť aj úroveň vzdelávania. A keď deti učivo zvládnu, raz za čas by na ne mohli čakať za odmenu aj parádne darčeky. Nemusí ísť pritom o hmotné a drahé dary, darčekom môže byť napríklad aj výlet, po akom dlho túžili. Základom je však pochopiť a akceptovať svoje dieťa a jeho schopnosť učiť sa a nenútiť ho do výkonov, ktoré nedokáže podať. Vzdelávať sa je potrebné, ale nové generácie si vyžadujú trochu iný prístup, pričom nejde o žiadne maniere.

Dnes najobľúbenejšie