Signály, ktoré vám naznačia, že váš telefón bol napadnutý!

653

Telefón patrí medzi naše každodenné zariadenia. Telefonujeme, textujeme, fotíme, platíme a mnoho ďalšieho. Počas každodenného používania si v nich uchovávame aj citlivé údaje. Od fotografií až po platobné údaje. A ak si myslíte, že jednoduché zabezpečenia, ako sú heslá, vás uchránia pred neželaným vniknutím cudzej osoby, mýlite sa. Ak spozorujte niektorý z nižšie uvedených znakov, neváhajte urýchlene kontaktovať poskytovateľa vašich mobilných služieb.

Dnes si podľa návodu na YouTube ukážeme, na čo si treba dávať pozor a ako sa vyvarovať útoku na citlivé informácie.

Batéria sa vybíja oveľa rýchlejšie

Ak sa vám začne zrazu vybíjať batéria na telefóne vybíjať oveľa rýchlejšie, ako zvyčajne, môže byť dôvodom fakt, že na pozadí je spustená nevyžiadaná aplikácia. Takéto aplikácie dokážu fungovať takmer bez povšimnutia, dokonca ich nemusíte ani spustiť klasickým spôsobom.

Antivírus je deaktivovaný

Ak máte nainštalovaný antivírus a ten je bez vášho vedomia deaktivovaný, ide s vysokou pravdepodobnosťou o bezpečnostný prienik a mali by ste sa obrátiť na špecialistu.

Prehrieva sa vám telefón

Väčšinou, ak telefón zaťažíme náročnou aplikáciou, je bežné, že telefónu sa zvýši teplota a cítime, aký je horúci. Ale ak sa telefón prehreje, bez zjavného dôvodu a nečinnosti, zvýšte ostražitosť! Nabúranie sa niekomu do zariadenia je veľmi náročný a dlhý proces, pri ktorom sa telefón zohreje. Dávajte si teda pozor na podobné situácie.

Odoslané e-maily sú blokované ako spam

Zbystriť pozornosť treba aj v prípade, ak sami spozorujete, alebo vám niekto oznámi, že vaše odoslané e-maily boli označené ako spam. Je možné, že po odoslaní prešli neautorizovaným serverom a ich obsah bol sprístupnený tretej strane.

Nechcené pozvánky na sociálnych sieťach

Ide o pomerne častý jav keď vy alebo vaši priatelia dostávate nehodnoverné pozvánky na sociálnej sieti. Najlepšie je v takýchto prípadoch požiadať o pomoc priamo sociálnu sieť. Dobrým preventívnym opatrením je v rámci danej siete inštalovať čo najmenej aplikácií vyvíjaných tretími stranami.

Nefungujú vám heslá

Nedarí sa vám prihlásiť k niektorému z vašich online účtov aj napriek tomu, že zadávate heslo správne? Mohli ste sa stať obeťou metódy zvanej phishing, ktorou sa útočníci snažia vylákať prístupové údaje pomocou dôveryhodne vyzerajúcej webstránky alebo emailu. V prípade podozrenia z phishingu sa treba neodkladne spojiť s poskytovateľom danej služby a varovať osoby s ktorými jej prostredníctvom komunikujete.

Samovoľná aktivita zariadenia

 

Hackeri dokážu ovládať váš smartfón na diaľku. Monitorujte preto priebežne históriu svojej aktivity – hovorov, SMS, prehliadača a fotoaparátu. Nedobrým znamením býva, keď sa zariadenie samo od seba v noci „prebudí“ a začne vyvíjať nejakú aktivitu. V nasledujúcom videu hacker najskôr predstierajúc aktualizáciu programu Adobe Flash, podvodným spôsobom vylákal právo interakcie s užívateľským rozhraním. To neskôr napríklad počas noci, keď neregistroval inú aktivitu zariadenia využil na obídenie bezpečnosti a inštaláciu malvéru (druhá polovica videa).

Váš telefón prijíma a odosiela zvláštne správy

 

Obľúbeným prostriedkom hackerských útokov sú SMS správy. Pri podozrivo vyzerajúcich prijatých správach treba okrem čísel, z ktorých boli odoslané venovať pozornosť aj obsahu. Predovšetkým neštandardným znakom, obrázkom, skrytým webovým odkazom a výzvam k zadaniu rôznych osobných údajov. Na druhej strane, ak bol váš smartfón napadnutý, mohol byť aj zneužitý na odosielanie podobných správ. V prípade ak sa vám známi začnú sťažovať, mali by ste ihneď vykonať kontrolu a prípadné protiopatrenia.

Ozvena a prerušenia počas hovoru

Už sa vám stalo, že keď ste s niekým telefonovali, že sa vám počas hovoru vyskytovala ozvena, alebo je váš hovor aj pri dobrom signály náhle prerušený? Ak sa vám to stane raz za čas, jedná sa pravdepodobne o nekvalitný signál. Ale ak sa 2-3krát počas hovoru počujete často, určite nie je na mieste to brať na ľahkú váhu a ihneď by ste mali kontaktovať svojho mobilného operátora.

Bezdôvodné zvýšenie spotreby mobilných dát

Ak často používate mobilné dáta, máte zhruba predstavu, koľko dát miniete za jedno časové obdobie. Ak sa vám však stane, že vám spotreba dát zo dňa na deň bezdôvodne zvýši a ste si istý, že ste dáta používali rovnako, ako predošlé dni, opäť vám radíme, aby ste ihneď kontaktovali svojho operátora.

Neznáme čísla

Ak vám zazvoní číslo, ktoré nemáme uložené ako kontakt, vždy nás sprevádza zvedavosť a obrovské nutkanie číslo zodvihnúť. Ale je to skutočne dobrý nápad ? Ak nečakáte od nejakej osoby ( z prac. pohovoru, kontakt) hovor, odporúčame nezdvíhať. Pre zahraničné čísla to platí dvojnásobne! Neželané telefonáty sa stali v poslednej dobe veľmi populárne pretože jedno nevinné zodvihnutie vás môže stáť všetky vaše údaje alebo mastný účet za telefónne služby.

Na faktúre sa objavujú nečakané položky

 

Podvodníci dokážu zneužiť váš smartfón na drahé medzinárodné hovory, SMS-ky, aj sťahovanie aplikácií. Pravidelne si preto skontrolujte všetky položky na faktúre od operátora. Ak objavíte podozrivý záznam, mali by ste bez váhania požiadať operátora o vysvetlenie.

Nečakané transakcie na platobnej karte

 

Po prelomení bezpečnosti smartfónu sa môže stať, že útočník získa i prístup k údajom o vašej platobnej karte a dôjde k jej zneužitiu. V momente keď zaznamenáte neautorizované pohyby na svojom účte, ihneď preverte aj stav vášho zariadenia. Stáva sa tiež, že podvodníci urobia kartou v krátkom čase množstvo nákupov. To im umožní minúť viac, ako pokrývajú prostriedky na účte. Pri zúčtovaní potom nedôjde k prevedeniu peňazí predajcom a tí ich od vás následne začnú vymáhať.

Video

 

Témy:


Pridajte svoj komentár