Máte vysoký krvný tlak, nemôžete sa sústrediť a trápi vás únava? Možno vám chýba táto látka!

Veľa problémov a jedno prekvapivo jednoduché riešenie. Viete, čo vášmu telu chýba a ako to doplniť? :-)

Minerál, na ktorý často zabúdame a je pritom dôležitejší, ako sa zdá. Dokonca, viaceré odborné štúdie o ňom v poslednom období stále častejšie hovoria ako o minerále šťastného a bezbolestného života. O čom je reč?

Horčík alebo magnézium– látka, ktorú naše telo prirodzene získava z potravy a niektorých tekutín – najmä minerálnych vôd s obsahom horčíka. Keď ho nemáme dostatok, naše telo nám okamžite dáva najavo, že ho je potrebné čím skôr doplniť. Je však dôležité, aby sme tieto signály vedeli prečítať!

Veľa problémov, jedna príčina

Depresia, apatia a podráždenosť

Horčík je veľmi potrebný pre zachovanie psychickej rovnováhy a výskumy preukázali, že výrazne ovplyvňuje chémiu mozgu a procesy, ktoré určujú to, ako sa cítime. Zistilo sa, že nedostatok horčíka spôsobuje rýchly nárast hladiny vápnika a glutamátu, ktorých prebytok vedie k poškodzovaniu neurónov. Výsledkom ich pôsobenia je narušená rovnováha, ktorú prežívame ako psychologický diskomfort a depresívne vnímanie sveta okolo nás. Menia sa tiež naše reakcie a máme tendencie reagovať citlivejšie a podráždenejšie už pri nepatrných spúšťačoch.

Chronická únava

Budíte sa unavení napriek tomu, že ste spali 7 či 8 hodín? Ak sa tento pocit opakuje dlhodobo a nemáte iné zdravotné problémy, najpravdepodobnejšie ide o nedostatok horčíka. Horčík ovplyvňuje reakcie na úrovni buniek, ktorých výsledkom je energia pre organizmus. Bez prítomnosti horčíka tieto reakcie nemôžu prebehnúť tak, ako majú a výsledkom je pocit únavy bez ohľadu na fyzickú námahu či iné externé faktory.

Neschopnosť sústrediť sa, problémy s učením a pamäťou

Preparáty z lekárne na zlepšenie pozornosti a pamäti sú postavené najmä na horčíku. Horčík ovplyvňuje mozgové procesy súvisiace s učením a to pamäť, pozornosť a koncentráciu. Poruchy pamäti a pozornosti sú častými prejavmi nízkej hladiny horčíka. Vyskúšajte si horčík doplniť a sami pocítite, že už nebudete potrebovať žiadne ďalšie umelé produkty z lekárne.

Bolesť kostí a kĺbov

Dlhodobo nízka hladina horčíka výrazne zvyšuje riziko ochorení opornej sústavy – predovšetkým osteoporozu či artritídu. Môže za to fakt, že horčík ovplyvňuje vstrebávanie a správne využívanie vápnika v našom organizme a jeho dostatok v kostiach.

...

Problémy so spánkom

man in bed eyes opened suffering insomnia and sleep disorder

Neschopnosť uvoľniť, napätie a úzkosť sú časté príčiny, pre ktoré mnohí z nás nemôžu pokojne spávať a počas noci sa často budia. Ako sme už spomínali skôr, horčík významne vplýva aj na naše psychické prežívanie a preto je nevyhnutný aj pre bezproblémový nástup spánku a dosiahnutie hlbších úrovní spánku.

Kŕče

Bolestivé svalové kŕče sú jedným z najčistejších príznakov nedostatku horčíka v organizme. Kŕče sa objavujú nezávisle od fyzickej námahy, naoko bez príčiny a často vás prepadnú aj v noci. Svalové kŕče sú varovným príznakom, že nízku hladinu horčíka máte už dlhšiu dobu.

Problémy so srdcom, tepnami a vysoký tlak

Horčík význame ovplyvňuje aj zdravie a funkčnosť tepien – v tomto smere je jeho nedostatok obzvlášť nebezpečný, pretože zdravé tepny ovplyvňujú funkčnosť všetkých telesných orgánov a systémov. Nedostatok horčíka vedie k vápenateniu tepien, čo môže vyústiť až nebezpečného koronárneho infarktu. Nízke hladiny tohoto minerálu ovplyvňujú aj činnosť srdca – arytmia, poruchy srdcového rytmu – to všetko môže byť príznakom nízkej hladiny horčíka.

Horčík je dôležitý aj pre ľudí trpiacich migrénami a prekvapivo ovplyvňuje aj sexuálny život. Zistilo sa, že kvalita sexuálneho života predovšetkým vo vyššom veku, súvisí s hladinou horčíka. Ak ho telo nemá dostatok, odrazí sa to aj na tejto stránke partnerského života.

Ako ho doplníte?

Najprirodzenejším spôsobom, ako horčík doplniť, je prostredníctvom správnej stravy. Horčík nájdete v orechoch, listovej zelenine, tmavej čokoláde, v strukovinách, avokáde, celozrnných produktoch, semienkach, maku, banánoch a tiež bylinkách – majoránke, bazalke a rasci.