Máte sedavé zamestnanie? Seďte tak, aby ste si neničili chrbticu

Aby ste pri sedení neubližovali svojej chrbtici, mali by ste dodržiavať päť základných vecí. Mal by ich poznať obzvlášť každý, kto trávi dlhé dni sedením v kancelárii za počítačom.

Aby ste pri sedení neubližovali svojej chrbtici, mali by ste dodržiavať päť základných vecí. Mal by ich poznať obzvlášť každý, kto trávi dlhé dni sedením v kancelárii za počítačom.

Hovorí sa, že dlhodobé sedenie nám škodí, pretože naše svaly lenivejú. Veľká časť populácie vo vyspelých krajinách, medzi ktoré sa radíme aj my, však nemá na výber. Práca v kancelárii a za počítačom je dnes natoľko rozšírená, že niekoľkohodinovému sedeniu sa jednoducho nevyhneme. Preto je dôležité dodržiavať päť základných vecí.

Prvá vec, na ktorú by ste nemali zabúdať, sú prestávky. Vašej chrbtici sa uľaví, ak nebude celý čas v jednej polohe. Občas by ste sa mali trochu vystrieť a ponaťahovať si stuhnuté svaly a kosti. Veľmi vám prospejú aj krátke prestávky, počas ktorých sa zdvihnete zo stoličky a prejdete sa. Postačí, ak využijete na to rôzne malé príležitosti. Choďte si zaliať čaj, prejdite sa na obed alebo zájdite za kolegyňou. Ak telefonujete a nepotrebujete si pri tom nič zapisovať a hľadieť do počítača, opäť je to príležitosť na chvíľu sa postaviť a prejsť sa. Uvidíte, že pre vašu chrbticu to bude prínosné.

Aby ste chrbtici vynahradili dlhé sedenie, mali by ste sa hýbať. Prestávky počas pracovnej doby vám však postačovať určite nebudú. Zo začiatku by ste možno mohli namiesto výťahu v práci alebo doma ísť po schodoch alebo vystúpiť o zastávku skôr a kúsok sa prejsť. A pokiaľ vám to čas dovoľuje, občas si môžete doma zacvičiť alebo sa aspoň počas víkendov odreagovať pri nejakom športe. Na internete nájdete tiež rôzne cvičenia, ktoré sú vhodné práve pre chrbticu a pomôžu vám ju ponaťahovať, posilniť a uvoľniť. Medzi ľuďmi je veľmi populárny beh, ak však naň nie ste zvyknutí, počas zimného obdobia vás však pravdepodobne lákať nebude. Môžete teda zájsť na plaváreň, na hodiny tanca či do posilňovne, aby ste si rozhýbali a spevnili svalstvo. Výborné sú aj obyčajné prechádzky po meste, alebo ideálne v prírode.

Ďalšou dôležitou vecou je to, aby ste mali správnu stoličku, ktorá podporí vašu chrbticu a umožní vám sedieť pohodlne a zároveň zdravo. Kvalitné a praktické kancelárske stoličky sú také, ktoré sú pohodlné a pre chrbticu sú dobrou oporou. Také by nemali chýbať v žiadnej kancelárii, aby boli zamestnanci spokojní a svojej chrbtici neubližovali. Keď sedíte niekoľko hodín, potrebujete sa oprieť o stoličku, ktorá je správne tvarovaná a vystihuje potreby vašej chrbtice.

Zvyšok je však už iba na vás. Štvrtou a nemenej dôležitou vecou, na ktorú neradno zabúdať, je správne sedenie. A to sa týka najmä sedenia v kancelárii, ale aj doma. Základným pravidlom je to, že by ste sa mali oprieť o operadlo stoličky. Ak sa hrudníkom predkláňate k počítaču, zaťažujete bedrovú časť chrbtice. Operadlo je jednoducho na to, aby sa používalo. Nohy by ste rozhodne nemali mať preložené jednu cez druhú, ale mali by byť položené kolmo na zem. To je najvhodnejšia poloha, ktorá má pozitívny vplyv aj na vašu chrbticu. Ďalej by ste mali mať monitor vzdialený od očí maximálne 50 až 70 centimetrov. Ak ho umiestnite priďaleko, budete naťahovať krk a škodiť krčnej chrbtici. Ak bude príliš blízko, nebude to dobré ani pre vaše oči. Keď predpažíte ruku, zistíte, kde približne by mal byť monitor vášho počítača.

Správne sedenie však nie je iba o sedení za počítačom v práci. Ani keď sedíte s kamarátmi alebo kamarátkami v kaviarni alebo doma pred televízorom, nemali by ste prestávať myslieť na dobro svojej chrbtice. Aj to, keď vo voľnom čase sedíte v rôznych deformovaných polohách, je zaťažkávajúcou skúškou pre vašu chrbticu. Pokiaľ sa chcete vyhnúť problémom a prípadným bolestiam spôsobeným pokrivením chrbtice, mali by ste sedieť správne aj doma. Samozrejme, môžete sedieť tak, aby vám to bolo pohodlné a nie je potrebné sedieť vytreto ako lata. Napriek tomu nezabúdajte na to, že by ste nemali mať chrbticu v polohách, ktoré jej škodia. Aké to sú, to zistíte aj sami, keď sa nad tým zamyslíte. Keď nad tým začnete uvažovať, možno sa prichytíte pri tom, ako sedíte v nesprávnej polohe a vďaka tomu sa naučíte opraviť sa a sadnúť si inak.