Slivka je zázračné ovocie: Výborne chutí čerstvá, aj v koláčoch a je nabitá liečivými vlastnosťami!

Slivka patrí medzi obľúbené ovocie, pretože skvele chutí priamo zo stromu, ale aj v koláčoch, či džemoch.

Okrem lahodnej chuti má však blahodarný vplyv aj na zdravie. 

Nielen že zlepšuje trávenie a pomáha predchádzať zápche, ale ako sa uvádza v tomto videu na youtube, má aj ďalšie liečivé účinky…

Slivky môžete spracovať rôznymi spôsobmi: dajú sa jesť čerstvé, sušené, v kompótoch, džemoch, omáčkach a pripravuje sa z nich aj dobre známy destilát – slivovica.

Počas sezóny by ste ich mali konzumovať čerstvé, pretože pravidelná konzumácia sliviek má veľa zdravotných výhod. 

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

Okrem toho, že dá do poriadku vaše trávenie má tiež pozitívny vplyv na kosti.

Slivky tiež regulujú hladinu cholesterolu, prospieva zdraviu srdca, upraví krvný tlak a pomáha aj pri cukrovke. 

Čerstvé slivky

Počas leta si doprajte slivky aj každý deň. Sú bohaté na vlákninu a je to relatívne nízko kalorické ovocie.

Sú výživné a keďže jedna slivka obsahuje asi 30 kalórií, zjesť 5 sliviek denne nie je žiaden problém.

Sušené slivky sú 2-krát tak kalorické, ale obsahujú aj viac železa.

Slivky obsahujú významné antioxidanty, ktoré majú pozitívny vplyv na zdravie kostí, znižujú riziko srdcových chorôb a vzniku cukrovky. 

Pomer vitamínov a minerálov v slivkách je ideálne vyvážený, sú bohaté na draslík, horčík, železo a vápnik.

Z vitamínov sú najviac bohaté na vitamín C, vitamín A, vitamíny skupiny B a vitamín K.

Trávenie a zápcha

Ak vás trápi zápcha, nesiahajte po liekoch a radšej si doprajte slivky.

Ukázali sa byť účinnejšie, ako mnohé preháňadlá.

Môžu za to najmä slivkové vlákna, ale aj ďalšie užitočné látky.

Rozpustná vláknina nachádzajúca sa v slivkách na seba viaže tuk, cukry, toxíny, aj škodlivé látky a pomáha ich vylúčiť z tela. 

Slivky regulujú činnosť čriev a preto sú považované za účinný nástroj proti rakovine hrubého čreva. 

Zdravie kostí

Niektoré výskumy ukázali, že pravidelná konzumácia sliviek môže zvýšiť hustotu kostí.

Sú výbornou prevenciou proti osteoporóze a majú potenciál zvrátiť priebeh úbytku kostnej hmoty, ktorý už nastal.

Predpokladá sa, že slivky pôsobia proti voľným radikálom a chránia bunky pred poškodením.

Majú tiež protizápalové vlastnosti.

Zdravie srdca a krvný tlak

Hlavnými rizikovými faktormi vzniku srdcových chorôb sú vysoký cholesterol a krvný tlak. 

Slivková vláknina, ako aj antioxidanty prispievajú k regulácii cholesterolu, čo znižuje riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. 

Draslík, ktorý je prítomný v slivkách, má pozitívny vplyv na krvný tlak a tým aj na zdravie srdca.

Vykonalo sa niekoľko štúdií, ktoré preukázali zníženie cholesterolu a krvného tlaku u ľudí, ktorí pravidelne konzumujú slivky.

Hladina cukru v krvi

Slivky majú nízky glykemický index. Napriek tomu, že obsahujú uhlohydráty, ich konzumácia nespôsobuje výrazné zvýšenie hladiny cukru v krvi.

Slivky majú potenciál zvýšiť niektoré hormóny v krvi, ktoré hrajú dôležitú úlohu pri regulácii cukru v krvi. 

Slivková vláknina reguluje rýchlosť, ktorou telo po jedle absorbuje sacharidy. Vďaka tomu sa cukor v krvi zvyšuje postupne a nie náhle.

Predpokladá sa, že častá konzumácia sliviek je spojená sa nižším rizikom diabetu typu 2. 

 

Foto: tjn
Foto: pixabay
Foto: tjn