Túto funkciu v aute nepozná 90% motoristov: Je pritom veľmi užitočná!

Ak vám za volantom svieti slnko do očí, môže to byť nielen nepríjemné, ale aj životu nebezpečné.

Máme pre vás tip, ako využiť clonu v aute ešte efektívnejšie.

Možno ju už využívate a možno ste o tomto triku ešte nevedeli.

 

 

Pozrite sa na odporúčanie z YouTube kanála V.A.G.O.V.O.D a slnko vás viac nebude v aute oslepovať. 

Možno ste si to všimli a možno nie.

Clona v aute, ktorú máte vpredu, sa dá odnímať a prispôsobiť tak, ako potrebujete.

To znamená, že neslúži len na to, aby ste si zatienili slnečné lúče, ktoré prichádzajú cez čelné sklo.

 

 

Môžete ju rôzne vyklápať a tiež otočiť do strany.

Stačí ju len odcvaknúť z háčikov a skvele vám zatieni aj slnečné lúče prichádzajúce z bočnej strany. 

Takto môžete ešte lepšie zabrániť oslepeniu slnkom, ktoré by mohlo mať za následok dopravný priestupok, či dokonca autonehodu.

Viac informácií sa dozviete v priloženom videu na konci článku.

Vedeli ste, aký je účel prídavnej spony na bezpečnostných pásoch v aute?

Bezpečnostný pás je kľúčovým prvkom našej ochrany pri cestovaní autom.

 

 

Napriek jeho každodennému používaniu si však málokto všimne, že bezpečnostné pásy na sedadlách, okrem sedadla vodiča, majú druhú sponu, gumičku.

Tá vyzerá ako ozdoba, ale v skutočnosti má najdôležitejšiu úlohu.

Možno sa pýtate sami seba, prečo nemajú bezpečnostné pásy vodiča túto dodatočnú pracku?

 

 

Čo môže mať spoločné sedan, športové auto a mestské auto?

Možno si poviete, že len to, že sú to všetko motorové vozidlá so štyrmi kolesami.

Je to pravda, ale spoločnú majú aj malú pracku na bezpečnostnom páse a na čo slúži sa dočítate v nasledujúcich riadkoch, pretože jej prítomnosť nie je zanedbateľná.

Práve naopak…

Akú funkciu má prídavná pracka na bezpečnostných pásoch v aute?

 

 

Druhá pracka na vašom bezpečnostnom páse je viac než len doplnok.

Podľa Jakea McKenzieho, manažéra v Auto Accessories Garage, sa látková pracka bezpečnostných pásov označuje aj ako „pracka na riadenie spotreby energie“.

Má zásadnú funkciu v automobilovej bezpečnosti a je navrhnutá tak, aby absorbovala časť energie a znížila následky dopravnej nehody.

V skutočnosti, keď vozidlo zažije kolíziu, rad stehov na pracke látky sa pod extrémnym tlakom zlomí, čo umožní, aby sa rozvinula a pridala na páse niekoľko centimetrov navyše.

Táto jednoduchá akcia pomáha tlmiť náraz, aby boli cestujúci v bezpečí a znížilo sa riziko zranenia.

Ako sme však uviedli vyššie, táto nevyhnutná funkcia nie je prítomná na bezpečnostnom páse vodiča, ktorý má namiesto toho malé tlačidlo.

Na čo slúži a ako funguje tlačidlo na bezpečnostnom páse vodiča?

 

 

Toto tlačidlo predstavuje hranicu, za ktorú nie je možné pás v prípade nárazu vysunúť, čo zaisťuje ochranu vodiča v akejkoľvek situácii a podmienkach.

Skutočne, na strane vodiča chýba slučka riadenia energie, aby bola zaručená jeho bezpečnosť v prípade vážnej kolízie.

Podľa Jakea McKenzieho sa v prípade nehody počíta každý milimeter a bezpečnostný pás vodiča by nemal nabrať pár centimetrov navyše, pretože by ho to mohlo vystaviť vyššiemu riziku zranenia, vrátane nárazu hlavy.

Všetko bolo preto premyslené na úrovni tohto zariadenia, aby sa minimalizovalo riziko zranenia každého pasažiera auta.

Predlžovače bezpečnostných pásov: Naozaj vás ochránia?

 

 

Predlžovače bezpečnostných pásov boli pôvodne navrhnuté tak, aby poskytovali viac miesta pre ľudí s nadváhou ako štandardné bezpečnostné pásy.

Úprava praciek zadných sedadiel vykonaná niekoľkými značkami automobilov v polovici roku 2010 však spochybnila ich použitie, najmä na prídavných sedadlách.

Prípad, ktorý sa odohral v roku 2013, vyvolal pochybnosti.

Podľa New York Times rodina zažalovala Forda po tom, čo dieťa utrpelo vážne zranenia pri autonehode.

 

 

Dôvod ? Bolo vymrštené zo sedadla, keď bolo pripútané predlžovačom bezpečnostných pásov vyrobeným dodávateľom americkej automobilky.

Po tomto incidente americká Federálna agentúra pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) odporučila používateľom, aby si tieto extendery kupovali priamo od výrobcu svojho vozidla a nie od predajcov tretích strán.

O používaní týchto nástavcov na detských sedačkách sa však stále vedú diskusie a niektorí odborníci ich spochybňujú.

Ako správne zapnúť bezpečnostný pás pre optimálnu fixáciu?

 

 

Keď nastúpite do auta, prvá vec, ktorú musíte urobiť, je správne si zapnúť bezpečnostný pás, aby bol v prípade nehody plne funkčný.

Nesprávne upevnenie ho totiž môže urobiť úplne zbytočným a výrazne zvýšiť riziko zranenia.

Ako si teda správne zapnúť bezpečnostný pás?

Tu je niekoľko krokov, ktoré treba dodržať podľa výrobcu Renault:

Odstráňte hrubé oblečenie, ktoré by mohlo brániť priechodu pásu alebo znižovať jeho účinnosť.

V prípade potreby sa pás prevlečie pod odev.

Výška popruhu sa nastavuje pomocou mechanizmu upevneného na stĺpiku tela tak, aby ramenný popruh prechádzal stredom ramena.

 

 

Hrudný popruh by mal podopierať rameno a spodný popruh by mal podopierať panvu.

Pozor! Nikdy si nepreťahujte popruh pod pažou, vystavujete sa riziku zranenia v prípade kolízie.

Zacvaknite bezpečnostný pás do západky v sedadle.

 

 

Pevne zatiahnete za postroj, aby ste utiahli ventrálnu časť pásu.

Poslednýkrát skontrolujte, či je pás dobre nastavený na panve, na úrovni prechodu medzi stehnami a panvou, aby ste sa vyhli vnútorným poraneniam brucha.

Ďalšia funkcia auta, o ktorej ste možno nevedeli

Existujú autá, v ktorých silnejšie stlačenie brzdy, napríklad v dopravnej zápche, aktivuje veľmi pohodlnú funkciu Auto Hold.

Mnohí vodiči si bez nej nevedia predstaviť jazdu.

Dnes sa o tejto funkcii dozviete viac.

 

 

Keď auto zastaví na semafore, vodič automaticky stlačí spojku a potom brzdu.

A ten druhý drží, kým signálne svetlo na semafore nezozelenie.

Potom môže pridať plyn a začať sa hýbať.

Výrobcovia niekedy vybavia autá jednoduchým systémom, ktorý spríjemní jazdu v meste.

V niektorých autách stačí, keď vodič pri stojacom vozidle silno stlačí brzdový pedál.

 

 

Tým sa aktivuje funkcia nazývaná auto hold.

Na aktiváciu automatického podržania sa často používa tlačidlo.

Zvyčajne sa nachádza v stredovej konzole.

V takom prípade bude auto celý čas držať stlačenú brzdu, vďaka čomu bude môcť vodič zložiť nohy z pedálov.

Aj keď stojíme na kopci, auto sa nepohne. 

Ak je vo vozidlách s automatom zapnutá funkcia automatického podržania, vozidlo sa po uvoľnení brzdy nepohne dopredu.

Auto Hold automaticky uzamkne a odomkne kolesá

 

 

Samozrejme, aj v autách bez systému auto hold môže vodič počas čakania na semafore uvoľniť všetky pedále.

Potom sa však môže ukázať, že vplyvom terénu sa auto začne hýbať.

Automaticky zablokovaná brzda tento efekt eliminuje.

Ako presne tento systém funguje?

 

 

Silným stlačením bŕzd dostane riadiaci počítač informáciu o zablokovaní svoriek zadného kolesa (systém je založený na elektronickej ručnej brzde).

Odomykajú sa automaticky – vždy, keď vodič pustí spojku, pridá plyn a chce vyraziť.

Stojí za to pripomenúť, že systém auto hold je užitočný nielen v dopravných zápchach alebo pri čakaní na zelenú.

Dobre funguje aj v situácii, keď sa chce vodič pohybovať v kopci alebo sa pred výjazdom z podzemnej garáže musí uistiť, že chodci nejdú po chodníku.

Auto hold drží vozidlo na mieste a potom vám umožní bez problémov vyraziť.

 

 

Bez automatického podržania by vodič musel použiť páku ručnej brzdy.

Mnoho vodičov verí, že auto hold má aj nevýhody.

Ako vrcholný príklad sa uvádza parkovanie.

 

 

Manéver neprebehne plynule, pretože po každom zastavení treba auto posunúť z miesta pridaním plynu.

Stáva sa, že hoci má auto automatickú ručnú brzdu, možnosť auto hold už nie je k dispozícii.

Najčastejšie sa to stáva pri modeloch s mechanickou prevodovkou – v automatoch sa to pomaly stáva trhovým štandardom.

 

 

Našťastie je to tiež menší problém.

Pretože vodič stojaci v zápche, ktorý chce auto udržať na mieste, a zároveň nemieni neustále dusiť brzdový pedál, môže stlačiť tlačidlo zodpovedné za manuálne štartovanie.

V tomto prípade sa tiež uvoľní automaticky – ihneď po zrýchlení a pokuse o rozbeh.

Veľa šťastia!

 

 

Foto: pexels
Foto: pexels
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pexels
Foto: unsplash
Foto: pixabay
Foto: unsplash
Foto: pexels
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pexels
Foto: pixabay
Foto: unsplash
Foto: unsplash
Foto: pixabay

Picture of Miroslava

Miroslava

Redaktorka magazínu To je nápad!

Dnes najobľúbenejšie