Pamätáte si ešte na tento autobus? Takto sme cestovali za bývalého režimu!

Svet, ako si ho pamätáme z detstva, vyzeral úplne inak.

Technológie napredujú raketovou rýchlosťou a rozvíja sa aj automobilový priemysel.

Pamätáte si ešte vozidlá, ktoré jazdili po cestách v 80. rokoch a skôr?

 

 

Zaspomínajte si vďaka týmto fotografiám z facebooku na prvé autobusy, električky, trolejbusy, aj automobily.

Autobusy vyzerali inak

Tak, ako sa vyvíjajú osobné automobily, vyvíjala sa aj mestská hromadná doprava.

 

 

Mnohí z nás cestovali starou „Karosou“.

Pozrite sa, ako to vyzeralo na cestách kedysi.

Marec 1952 bol dôležitým momentom v dejinách Poľska, ale aj Slovenska, najmä z hľadiska priemyselného rozvoja.

Vtedy vznikol Závod na výrobu karosérií v Jelczi, ktorý sa mal čoskoro stať jedným z pilierov výroby automobilov.

Dôraz sa kládol na vybudovanie autobusu s kapacitou 50 osôb.

Práce na ňom sa začali v BKPMot vo Varšave.

V roku 1957 bol postavený prototyp s názvom Odra A-81.

 

 

Vplyvom rôznych vonkajších faktorov sa však úrady rozhodli zakúpiť zahraničnú licenciu na výrobu autobusov Škoda 706 RTO s karosériou Karosa.

Škoda 706 RTO bol jeden z najtypickejších autobusov česko-slovenských ciest druhej polovice 20. storočia.

Karoséria bola navrhnutá tímom pracovníkov podniku Karosa Vysoké Mýto, kde mali s navrhovaním karosérií rôznych vozidiel bohaté skúsenosti ešte z pôsobenia v pôvodnej a neskôr znárodnenej firme Sodomka.

 

 

Bratislavská MHD v 80. rokoch

Začiatok druhej ropnej krízy v roku 1979 iba predznamenal smerovanie dopravy v 80-tych rokoch, takže sa niesli v znamení rozrastania sa elektrickej trakcie.

Otvárali sa nové trolejbusové a električkové trasy, nakupovali sa nové vozidlá.

Vďaka pokračujúcej výstavbe sídlisk však opäť dostali zelenú aj autobusy, ktorých dodávky sa už nepočítali v desiatkach, ale v stovkách kusov.

 

 

V roku 1985 bolo do prevádzky zaradených 20 kĺbových trolejbusov Škoda Sanos československo-juhoslovanskej výroby

 

 

V roku 1989 sa v Bratislave testovalo hneď niekoľko prototypov autobusov od firmy Ikarus.

Medzi nimi bol aj prototyp Ikarusu 435, prototyp Ikarusu 283 a Ikarus 280 na plynový pohon.

 

 

Ako to vyzeralo na cestách?

Cesty v 80. rokoch zívali prázdnotou a o dopravných zápchach, s ktorými sa dnes na cestách stretávame, sa ľuďom ani nesnívalo…

 

 

Tieto autá ste mohli vidieť na cestách v 80. rokoch

Vlastniť auto v 80. rokoch bol luxus.

 

 

Keďže v porovnaní vtedajších platov bola cena áut vysoká, mnohí na svojho vytúženého tátoša šetrili dlhé roky.

Najlacnejším automobilom tých čias bol Trabant.

 

 

Medzi obľúbené autá patrila Škodovka, Lada, aj Fiat.

 

 

Fiat Uno nedávno oslávil 40 rokov.

 

 

Legendy 80. rokov

Okrem spomínaných Trabantov, si určite pamätáte aj na tieto legendy 80. rokov.

Škoda 120

Škoda 105/120/125 (typ 742) je automobil nižšej strednej triedy, ktorý bol vyrábaný československou automobilkou Automobilové Závody Mladá Boleslav n. p. od roku 1976 do roku 1990.

 

 

Škoda Favorit

Škoda Favorit je malý automobil, ktorý vyrábala automobilka Škoda od roku 1988 do roku 1995.

Automobil predstavili po prvý raz v roku 1987 na strojárskom veľtrhu v Brne.

 

 

Lada 1200

VAZ 2101 je sovietsky automobil nižšej strednej triedy vyrábaný v rokoch 1970 až 1988.

Malý osobný automobil sa na sovietskom trhu predával pod menom Žiguli a pre exportné trhy sa používal názov Lada, pričom v západných krajinách sa predával pod označením Lada 1200.

 

 

Mali ste niektoré z nich?

 

 

Picture of Miroslava

Miroslava

Redaktorka magazínu To je nápad!

🔥 Dnes najobľúbenejšie

Našli ste v článku chybu?

Nahláste nám ju a pomôžte tak zlepšiť náš obsah.

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Dobré médiá, s. r. o., so sídlom: Plynárenská 1, 821 09 Bratislava – mestská časť Ružinov, IČO: 51 008 378, zapísanou v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel: Sro, vložka č. 121515/B na účely spätného kontaktovania. Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.