Terapeut poradil zázračný spôsob, ako pomôcť zdraviu za pár minút denne: Nikdy by sme neverili, že to dokáže len chodenie na boso!

Určite veľa z vás malo v obľube chodiť v detstve naboso. A to nie len doma, ale aj na ulici. Rodičia sú z toho väčšinou nervózni a deťom to vyslovene zakazujú. Sú ale aj takí, čo naopak, vzbudzujú k tomu, aby sme čím viac chodili bosí. Medzi nich patrí aj terapeutka a výchovná poradkyňa, Rae Pica. Podľa nej deti majú dostatok pohybu, ale nosia pritom vždy nejakú obuv.Zabúdame na fakt, že na chodidlách sa nachádzajú nervové zakončenia všetkých orgánov ľudského tela. Taktiež majú chodidlá dôležitú úlohu aj v stabilizácii a v koordinácii. Keď sme bosí, vnímame všetky vnemy inak.“ Okrem toho je veľa štúdií o tom, že keď chodíme bez obuvi, tak nám to posilňuje aj nohy. Pri deťoch je to preto veľmi dôležité, aby sa naučili vnímať aj cez chodidlá.

Chodiť na boso by mali aj vaše deti – rozvíjate ich mozog

Chôdza bez topánok podporuje cirkuláciu krvi a stabilizuje sa krvný tlak. Reflexné body, ktoré sa nachádzajú na chodidlách, pomáhajú aj napraviť nervové spojenie medzi mozgom a nohou. To znamená, že ak zakážete deťom chodiť naboso, tak im narúšate ich vývoj nervového systému. 

Ak budete častejšie chodiť naboso, vaše nohy si skôr zvyknú a budú odolnejšie voči zraneniam. Treba dávať pozor aj pri výbere obuvi, lebo veľakrát môže viac uškodiť ako pomáhať.

Toto je 8 ďalších najväčších výhod, ktoré vám chôdza naboso prináša:

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

1. Krvný tlak

Stimulácia chodidiel priamo súvisí s vnútornými orgánmi. Môže sa vám vďaka tomu upraviť aj krvný tlak a stabilizuje sa vás srdcovo-cievny systém. Chôdza naboso dokonca podporuje cirkuláciu krvi vo vašich lýtkach a zabraňuje tým vzniku cievnych problémov.

2. Stres

Možno si to najskôr ani neuvedomíte, no pri chodení naboso nielen že prídete na celkom iné myšlienky, ale okrem toho sa aj celkovo uvoľníte a zbavíte sa zbytočného napätia a stresu. Je to maličkosť, no dokáže vám zlepšiť náladu.

3. Svaly

Pri chodení naboso zaťažujete svaly, ale aj šľachy a väzivá inak, pričom ich posilňujete. Aj vaše prsty na nohách môžu byť vďaka tomu v prirodzenejšej polohe, ako v obuvi, ktorá je niekedy nevhodná.

4. Otužovanie

Chodením naboso môžete posilniť aj svoju imunitu. Ak budete pravidelne po niekoľko minút chodiť po chladnejšom povrchu, budete odolnejší voči nachladnutiu.

Chôdza naboso je to najlepšie, čo môžete svojim chodidlám dopriať.Chôdza naboso je to najlepšie, čo môžete svojim chodidlám dopriať. Foto: wikipedia

5. Chrbtica

Naboso chodíme prirodzenejšie a správnejšie, ako v topánkach. Zapájate všetky svaly a došľapujete aj na pätu a neprenášate väčšinu váhy na špičky chodidiel. Správna chôdza vám môže pomôcť zmierniť aj bolesti chrbtice.

6. Vnímanie

Keď chodíte naboso, dostávajú sa ku vám prostredníctvom nervových zakončení na chodidlách vnemy, s ktorými sa bežne nestretávate. Keď budete pod nohami cítiť rôzne povrchy, bude to zmena aj pre váš mozog, ktorý bude dostávať nové podnety, ktoré pri chôdzi v topánkach nedostávate.

7. Masáž

Chôdza naboso je tou najlepšou masážou nôh. Pomôže vám zmierniť aj problém s plochými nohami a posilní svalstvo chodidiel.

8. Spánok

Keď občas svojim nohám doprajete slobodu a poprechádzate sa naboso, môže vám to zlepšiť aj kvalitu vášho spánku. Ak to súvisí so stresovým hormónom kortizolom a s tým, že pri takejto chôdzi odbúravate stres.

V konečnom dôsledku vám bosá chôdza pomôže aj pri chudnutí, pretože, keď sa dobre vyspíte a zbavíte sa stresu, budú sa vám ľahšie zhadzovať aj nadbytočné kilá. Pomôže vám tiež znížiť voľné radikály v tele a prípadné zápaly. Dokonca dokáže ženám zmierniť problémy súvisiace s predmenštruačným syndrómom.

Pohyby na okamžité odstránenie bolesti!

Na konci dňa sa každý z nás cíti unavený a najmä naša chrbtica, nohy a svaly si pýtajú zvýšenú pozornosť. Toto je najjednoduchší spôsob, ako im pomôcť.

Mali by ste vedieť, že vo vašich chodidlách sa ukrýva omnoho viac, ako si myslíte. Zdravá chrbtica, bolesti a dokonca aj významný vplyv na vnútorné orgány – zdravé chodidlá sú kľúčom k zdravému teplu.

Mnoho ľudí nechce každý deň navštevovať lekárov a tlačiť do seba rozličné lieky, ktoré môžu mať rôzne vedľajšie účinky, a práve správna starostlivosť o nohy predstavuje cestu na zmiernenie rôznych zdravotných ťažkostí.

Pohyby na okamžité odstránenie bolesti

Krúživý pohyb členkov

Toto cvičenie pomáha nielen chodidlám, ale aj kolenám, lítkam a chrbtici.  Tuhé členky, do ktorých neprúdi dosť krvi, môžu totižto vyvolávať bolesti aj v iných častiach tela. Takto sa totiž telo snaží vykompenzovať ich obmedzenú ohybnosť.

Pomocou tohto cvičenia dokážete zmierniť bolesti nielen v spomínaných, bokoch, chrbte či kolenách, ale aj v ostatných častiach tela.

Cvik môžete vykonávať v ľahu tak, že si nohu podopriete v lýtku napríklad zrolovaným uterákom, prípadne aj posediačky preložením jednej nohy cez druhú. Precvičujte to denne aspoň niekoľko minút na každé chodidlo.

Naťahovanie

 

Na vykonanie tohto cviku si zadovážte gumu na cvičenie. Ak ju nemáte, postačí aj opasok z nohavíc, prípadne zo župana.

Sadnite si na podlahu a nohy vystrite pred seba, prípadne si jednu nohu skrčte ako pri tureckom sede. Jeden koniec gumy alebo remeňa si omotajte okolo nohy a druhý upevnite o nožičku postele alebo o iný pevný predmet.

Ak používate neelastický remeň, potom si druhý koniec vezmite do ruky. Tak, ako je to znázornené na ilustračnom obrázku, potom priťahujte chodidlo k sebe oproti tlaku gumy a pridržte na 5 až 10 sekúnd. Cvičenie vykonávajte každý deň na každé chodidlo aspoň niekoľko minút.

Dvíhanie ceruzky prstami na nohe

Ide o extrémne ľahké cvičenie – umiestnite na zem ceruzku a postavte sa pred ňu. Pokúste sa ju zachytiť a zdvihnúť prstami na nohe. Podržte ju 10 sekúnd a potom ju znova pustite na zem. Ak vám robí problém zachytenie ceruzky, môžete namiesto nej zdvíhať aj nejakú handričku.

Cvičte, kým nezačnete pociťovať ústup bolesti v inej oblasti tela, ktorá vás trápi.

Ak bolesť neustúpi hneď pri prvom cvičení, tak ho opakujte podobne, ako ostatné cviky každý deň na každú nohy aspoň pár minút.

Ľadová fľaša – rýchla a účinná pomoc proti bolesti

Do 3 dcl umelej fľašky dáme zamraziť vodu a prechádzame po nej chodidlom hore- dole 5 -10 minút. Je to výborná a hlavne rýchla pomoc pre odstránenie bolesti, uvoľnenie chodidiel a lítok.

Chodenie po špičkách

Chodenie po špičkách je úžasné cvičenie pre každého. Všetko, čo potrebujete urobiť, je vyzdvihnúť sa na špičky a chodiť takto 10 až 20 sekúnd, prípadne dovtedy, kým vydržíte.

Pár minút denne takéhoto chodenia dokáže vykonať veľký rozdiel v tom, ako sa časom budete cítiť.