6 spôsobov, ako v zime nepodľahnúť depresii

384

Je zima a vás už dávno niečo nerozveselilo, zle spíte, ste podráždení, pociťujete smútok, vyčerpanie a vôbec, celkovú únavu zo života? Napadlo vám, že môže ísť o prejavy sezónnej afektívnej poruchy, laicky povedané, sezónnej depresii? Nemajte strach, nie ste v tom sami, zimnou depresiou trpí približne každý 5. človek, z toho až 80% žien. Nedovoľte, aby vás úplne ovláda a vyskúšajte ju poraziť s nasledovnými 6 spôsobmi.

1. Udržujte kontakt s ľuďmi

Je dokázané, že pravidelné udržiavanie sociálnych väzieb pomáha zlepšovať psychický stav. Práve preto, by ste ani v období zimy, nemali vynechávať vaše stretnutia s ľuďmi. Nemyslíme tým sociálny kontakt na pracovisku, ktorý je nevyhnutný, ale mimopracovné sociálne aktivity.

Hoci je obdobie, kedy vládne COVID 19, stále je možné stretávať sa s niekým na prechádzke alebo vykonávať iné sociálne aktivity, ktorými sú napr.:

  • návštevy u blízkych,
  • cestovanie za vianočnou výzdobou so známymi,
  • zoberte kamaráta/ku na kávičku, resp. na „coffee to go“,
  • online rozhovory, napr. cez Gmail, Skype, Facebook…

2. Pravidelne športujte

Áno, všade to počujete, že šport dokáže vyriešiť všetko, ale viete čo? Niečo na tom asi bude. Vedci z Harvardskej univerzity v spolupráci s všeobecnou klinikou v Massachusetts, potvrdili, že stačí 35 minút denného pohybu, na zvýšenie odolnosti voči depresii. Vyskúšajte to a začnite sa pravidelne, najlepšie každý deň, venovať športu. Začnite zľahka, aby vás športová aktivita hneď neodradila. Odporúčame napr.

  • pravidelné prechádzky;
  • jogging alebo inak povedané „indiánsky beh“, pri ktorom ide o pozvoľný beh, v ktorom sa nachádzajú pasáže chôdze;
  • rýchla chôdza;
  • treking = chôdza s palicami.

Pri všetkých spomenutých si môžete merať aj počet krokov, ktoré ste počas aktivity urobili. Stanovte si cieľ, ktorý budete postupne posúvať hore.

3. Zdravé jedlo

Je dokázané, že pravidelné konzumovanie istých potravín podporuje uvoľnenie endorfínov, hormónov šťastia. V počiatočných fázach hravo porazíte aj potrebu liekov na ukľudnenie. Značný vplyv na ovplyvnenie hladiny sérotonínu majú sladkovodné alebo morské ryby, ktoré obsahujú omega-3-mastné kyseliny, napr. losos, tuniak, sleď, pstruh. Z ovocia sú to banány a čučoriedky, zo zeleniny ružičkový kel, ďalej vajíčka, vlašské orechy, ľanové a Chia semienka. Na udržanie dobrej náladu, by ste v rámci denného jedálnička, mali zahrnúť aj:

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

  • pravidelnosť,
  • vyváženosť,
  • malé a časté porcie,
  • rozmanitosť.

4. Stressfix

Nenechajte nič na náhodu a podporte svoju myseľ a duševné zdravie vhodnou kombináciou vitamínov a minerálov. Chýbať by nemal pravidelný prísun:

  • vitamínov B (B2, B6, B9, B12), ktoré sú dôležité na predchádzanie psychickej vyčerpanosti;
  • vitamínu E, ktorý sa podieľa na udržanie psychickej vyrovnanosti;
  • „slnečného“ vitamínu D3, ktorého je v období zimy akútny nedostatok;
  • magnézia, ktoré je dôležité pre správne fungovanie mozgu a celej nervovej sústavy;
  • zinku, ktorý sa stará o zachovanie a udržanie dobrej nálady;
  • železa, ktorého nedostatok môže mať vplyv na duševnú únavu a vyčerpanosť.

Účinok vitamínov a minerálov doplňte vhodnými bylinkami, napr. Medovkou lekárskou, Valeriánov lekárskou, Slncovkou kalifornskou a Mučenkou opletavou. Je ich celkom dosť, ale kombináciou všetkých uvedených látok dostaneme jednoznačnú odpoveď, ktorou je Stressfix, výživový doplnok na podporu duševného zdravia. Upokojí a večer aj uspí.

5. Tvorivá činnosť

Tvorivá činnosť uvoľňuje zovretú dušu, na čo slúžia hobby aktivity, koníčky. Ich cieľom je síce vytvoriť nejaké dielo, ale v rámci udržania psychickej pohody, je dôležité zamerať sa skôr na proces, ako na samotný cieľ, výsledok tvorivej činnosti. Neupriamte, teda svoju pozornosť na cieľ, ktorý sa silou-mocou snažíte dosiahnuť čo najskôr, ale na cestu, ktorá vedie ku cieľu. Tvorivou činnosťou môžu byť:

  • ručné práce = šperkárstvo, vyšívanie, pletenie, paličkovanie;
  • gastronómia = varenie, pečenie;
  • výtvarné umenie = maliarstvo, kreslenie, sochárstvo, technické maľovanie, ilustrovanie, počítačová grafika ;
  • papierové umenie = quilling, origami, wet-folding;
  • literárne umenie = písanie básní, poviedok, kníh;
  • remeselná činnosť = stolárstvo, tesárstvo, krajčírstvo, líčenie, česanie.

6. Unášajte sa tónmi hudby

Hovorí sa, že hudba lieči a zbavuje stresu. To je síce fakt, ale podľa toho, o akú hudbu ide. Samozrejme, že ak si pustíte nejakú melancholickú melódiu, tak pravdepodobne upadnete do depresii ešte hlbšie. Na okamžité pozdvihnutie nálady nie je ani meditačná hudba príliš vhodná, navyše meditovať s hudbou treba aj vedieť a cvičiť niekoľko mesiacov. Preto si počas dňa pustite hudbu, ktorá vás rozhýbe, roztancuje, najlepšie takú, ktorú poznáte, a ktorú si počas tancovania aj zaspievate. Naopak večer, keď si líhate do postele, zvoľte relaxačnú, príjemnú hudbu, ktorá vám pomôže zaspať.

Tak čo, zabojujete proti zimnej depresii alebo prečkáte zimu v posteli, pod perinkou, aj spolu s melancholickou náladou?!

Témy:


Pridajte svoj komentár