5 zábavných faktov o spánku

Spánok je základnou esenciou, ktorú k životu potrebuje každý z nás. Vďaka niekoľkým hodinám v posteli správne funguje nielen náš metabolizmus, ale aj naša imunita. Hoci sa o spánku odhalilo už mnoho, stále ho zastiera menšie rúško tajomstva. Prečítajte si niekoľko zábavných faktov a zistite veci, ktoré ste o spánku vôbec netušili.

Spánok je základnou esenciou, ktorú k životu potrebuje každý z nás. Vďaka niekoľkým hodinám v posteli správne funguje nielen náš metabolizmus, ale aj naša imunita. Hoci sa o spánku odhalilo už mnoho, stále ho zastiera menšie rúško tajomstva. Prečítajte si niekoľko zábavných faktov a zistite veci, ktoré ste o spánku vôbec netušili.

1. Potreba spánku

Podľa výskumníka Williama Dementa viac ako 20 % ľudí na svete trpí nedostatkom spánku. Mnohí respondenti uviedli, že počas noci spia menej ako 6 hodín. Prečo vlastne spánok potrebujeme? Odpoveď je jednoduchá. Bez spánku by sa z nás stali chodiace mŕtvoly. Deň by sme prežili len vďaka vysokým dávkam kofeínu. Navyše, dostatok spánku pomáha pri zdravotných ťažkostiach, a tiež nás drží v šťastnejšej a vyrovnanejšej nálade.

2. Denný rytmus

Mnohí majú tendenciu počas víkendu vypínať budík a pospať si dlhšie. Avšak, hrozí vám, že si vďaka svojmu pretiahnutému sobotňajšiemu spánku rozladíte celý denný rytmus. Každý organizmus totiž oplýva „biologickými hodinami“. Ľudia bežne spávajú 8 hodín a v stave bdelosti sú teda až 16 hodín. Organizmus sa dokáže nastaviť vždy na približne rovnaký čas, v ktorom začína pociťovať únavu a vy sa prebudíte. Snažte sa preto vyhýbať ponocovaniu a dlhému vyspávaniu.

3. Spánkový cyklus

Spánok prechádza cez 5 rozličných fáz, ktoré sa opakujú približne každých 90 minút. Keď si ľahnete do postele, dych sa vám spomalí a vy prechádzate do fázy č. 1 – ľahkého spánku. O niekoľko minút vstupujete do fázy č. 2, kedy telesná teplota klesá a dýchanie je viac pravidelné. Vo fáze č. 3 a 4. spíte hlboko (môže sa objaviť aj námesačnosť). Fázu charakterizujú pomalé mozgové vlny a trvá asi 30 minút. Po nej vstupujete do poslednej fázy – známej ako REM spánok.

4. REM spánok

REM je fáza spánku, v ktorej sa vám sníva. Charakterizuje ju zvýšený srdečný tep, zrýchlené a nepravidelné dýchanie. Približne 25% noci človek trávi v REM fáze. Ak sa počas REM fáze zobudíte, zvyšuje sa aj šanca, že si zapamätáte svoj sen. A to až o 80%.

5. Problémy so spánkom

Mnohí ľudia majú problémy s nespavosťou. Nespavosť sa môže vyskytovať hneď v niekoľkých podobách. Najčastejšie však ide o ťažké zaspávanie, prebúdzanie sa počas noci, príliš ľahký spánok a podobne. Aj v tomto prípade existuje hneď niekoľko vecí, ktoré vám so spánkom pomôžu. Jednou z nich je vymeniť zariadenie spálne za nové. Posteľ z masívu vás prepojí s prírodou, čo vám podľa Feng shui, staročínskeho umenia dodá energiu. Dostatočne priedušný matrac zoptimalizuje vašu spánkovú polohu a vy sa budete ráno cítiť omnoho lepšie. Kvalitný anatomický vankúš zas vyrieši bolesti krčnej chrbtice.

Samozrejme, vybavenie nestačí. Pred spánkom nezabudnite izbu vyvetrať. Optimálna teplota vo vašej spálni by mala byť 20 stupňov Celzia. Pred spánkom aspoň tri hodiny nič nejedzte. Zabudnite na románske zvyky a na večeru zjedzte len ľahké a zdravé jedlo. Pomôcť vám môže aj horúci kúpeľ, pri ktorom vaše telo zrelaxuje a svaly sa po namáhavom dni uvoľnia.