Na úvod, skúste otvoriť školské zošity vášho dieťaťa z predmetu, ktorý obľubuje najmenej. Čo vidíte n ako prvé? Výrazné červené znaky, ktoré označujú miesta, na ktorých dieťa urobilo pri vypracovaní zadania chybu. Nemusí ich byť nutne veľa, no okamžite upútajú pozornosť. Niet divu, že sa deťom predmety, v ktorých najviac chybujú nepáčia a často sa v nich ešte viac zhoršujú. V detstve je sebaúcta veľmi krehká a aj zjavne bezvýznamné poukázanie na nedostatok môže veľmi naštrbiť spôsob, akým dieťa vníma seba, aj svet okolo. Tento pocit v ňom môže pretrvávať až do dospelosti a ovplyvniť všetko, s čím sa v živote stretne.
Detská psychologička Tatiana vyvinula jednoduchú metódu, ktorá je na prvý pohľad úplne jednoduchá, no ukázalo sa, že v skutočnosti pomáha dieťaťu prekonávať veľký problém. Tatiana k nej prišla náhodou, keď sa jej dcérka sťažovala na bolesti bruška a ona ju nechala doma. Rýchlo sa ukázalo, že ide o psychosomatické ťažkosti spojené so strachom zo školy, spôsobený zlyhaním v úlohe – dôkaz bol jednoznačný, červené more v zošite, pri pohľade na ktoré sa pocity úzkosti u dieťaťa zvyšovali. Niet sa čo diviť, napokon, keď ako prvé, čo pri pohľade do zošita uzrie, je dôkaz o jej neschopnosti splniť zadanie autority.
Tatiana nechala dieťa doma celý týždeň a založila jej nový zošiť v ktorom obrátila logiku vypracovávania úloh. Nevšímala si to, čo sa nepodarilo, nezameriavala sa na chyby, ale na to, čo dievčatko zvládlo. Čo je však najdôležitejšie, tieto „najlepšie“ prípady zakrúžkovala zeleným perom. Postupovala precízne a v každom riadku našla niečo, čo sa dievčatku podarilo. Zelenú zvolila preto, pretože z pohľadu psychológie to farba evokujúca nádej, energiu a psychickú stabilitu. Ide o psychologicky najpozitívnejšiu farbu spomedzi všetkých. Naopak, červená je farba ohrozenia, strachu a direktívnosti.
„Podstatou metódy „zelené pero“ je, že nevenujeme pozornosť chybám a minulým zlyhaniam, teda dieťa ochránime od pocitu, že niečo nedokáže. Na druhej strane zdôrazňuje, čo dieťa urobilo dobre a šikovne. Poskytuje pozitívne pocity a posilňuje učenie a povzbudzuje dieťa k dosiahnutiu ešte lepších výsledkov. Rozdiel medzi týmito dvoma prístupmi je obrovský! A nemyslite si, že dieťa nebude cítiť potrebu prekonávať vlastné hranice, práve naopak, vždy bude chcieť, aby bolo zelených značiek v zošite viac“, uvádza Tatiana
Tatiana metódu testovala u klientov v detskom centre, kde pracovala a aj na základných školách. Jej skúmanie potvrdilo, že metóda funguje a deti si na základe nej nielen zlepšujú prospech, ale majú lepšie pocity zo školy, svojho výkonu a opúšťa ich extrémny strach zo zlyhania, ktorý dokáže paralizovať. Čo je najdôležitejšie, zvyšuje sa vnútorná motivácia dieťaťa, ktorá je na rozdiel od tej vonkajšej, základom pre zdravý psychický vývin a neskorší úspech v živote. Ako uvádza táto Maďarská psychologička, určite bude trvať ešte dlho, kým sa takýto prístup k vzdelávaniu podarí globálne zaviesť do škôl zaťažených zbytočnou byrokraciou a zvykmi z čias dávno minulých. To najmenej, čo môžete urobiť, je aplikovať túto metódu aspoň u vás doma. Zmeny uvidíte prekvapivo rýchlo!