10 potravín, ktoré vám dajú do poriadku pečeň! Oplatí sa zaradiť ich do svojho jedálnička.

Pečeň hrá dôležitú úlohu pri metabolizme a zaraďuje sa do tráviaceho systému. Slúži na detoxikáciu organizmu a konzumácia nezdravých potravín jej vôbec neprospieva. Dobrou správou však je, že existujú potraviny, ktoré pomáhajú stimulovať a posilniť jej čistiace schopnosti. Ak teda nežijete ukážkovo a nekonzumujete výlučne zdravú stravu, určite ich zaraďte do svojho jedálnička. Dajú sa pripraviť chutne a kvôli tým zdravotným účinkom to rozhodne stojí za to!

1. Cesnak

Tento malý zázrak sa považuje za prírodné antibiotikum. Má silné antibakteriálne účinky a je výborným pomocníkom pri liečbe rôznych chorôb ako sú napríklad vysoký cholesterol, bakteriálne infekcie, vírusové infekcie atď. Vďaka alicínu a selénu je veľmi účinný aj ako čistič pečene. Ak však má byť liekom, mali by ste ho konzumovať najmä v surovom stave. Varením a inou tepelnou úpravou totiž stráca liečivé účinky a ostáva z neho len výborné dochucovadlo. Optimálna denná dávka čerstvého cesnaku je asi 2 – 3 strúčiky a keďže jeho sila dokáže narušiť črevnú mikroflóru, je vhodné zvýšiť prísun probiotík rovnako, ako pri liečbe antibiotikami.

Garlic, Flavoring, Food Seasoning, Condiment, Pungent

2. Grapefruit

Táto vitamínová bomba prospieva nielen pečeni, ale celému organizmu. Je výborným zdrojom vitamínu C a prieskumy dokázali, že dokáže ničiť karcinogénne látky a neutralizovať množstvo toxínov. Grepy sú výborné aj na podporu imunity, pomáhajú znížiť hladinu cholesterolu, pôsobia ako prevencia proti obličkovým kameňom, sú skvelým pomocníkom pri redukcii hmotnosti a pôsobia aj proti vráskam a proti starnutiu pokožky. Avšak pozor na súčasné užívanie grapefruitov a niektorých liekov. Grapefruitová šťava môže zvýšiť ich účinky až šesťnásobne!

Grapefruit, Grapefruit Red, Citrus, Subtropical Fruit

Najlepšie nápady na váš e-mail

Nechajte sa inšpirovať! Každý deň vám pošleme súhrn najlepších nápadov priamo na váš e-mail.

3. Červená repa a mrkva

Kombinácia tejto zeleniny je zdraviu veľmi prospešná. Zabezpečuje dostatočný prísun betakaroténu, flavonoidov a je veľmi účinná aj pri detoxikácii organizmu a stimulácii činnosti pečene.  Vitamín A totiž pomáha pečeni pri vylučovaní toxínov, redukuje v nej žlč a tuk. Konzumácia mrkvy a červenej repy však prináša aj mnoho ďalších pozitívnych účinkov. Na rozdiel od inej zeleniny, mrkva tepelnou úpravou nestráca svoje liečivé účinky a v tele človeka je lepšie spracovateľná ako surová. Pri konzumácii červenej repy si dajte pozor ak ste diabetik, alebo máte problém s močovými kameňmi. Obsahuje totiž pomerne veľa sacharózy. Pre veľký obsah kyseliny šťaveľovej sa doporučuje konzumovať maximálne 20 dkg denne, alebo 1 dcl šťavy. Zvýšený príjem môže spôsobiť nevoľnosť.

Salad, Carrot, Beet, Tomato, Healthy, Vegetarian, Food

4. Zelený čaj

Tento blahodárny nápoj má mnoho pozitívnych účinkov na naše zdravie. Vďaka obsahu katechínov, ktoré sú typom rastlinného antioxidantu, sa z pečene odstraňuje tuk a je podporená aj jej správna funkcia. Preto sa oplatí zaradiť ho do svojho denného pitného režimu. Mal by sa však konzumovať skôr v dopoludňajších hodinách a nikdy nie pred spaním, pretože vzhľadom na obsiahnutý kofeín by mohli nastať problémy so spánkom. Zelený čaj a tiež neodporúča konzumovať nalačno.

Green Tea, Tea, Tea Ceremony

5. Zelená listová zelenina

Zelenej listovej zeleniny si doprajte koľko len vládzete. Môžete ju konzumovať surovú aj tepelne spracovanú a vďaka prospešným látkam, ktoré obsahuje, sa zbavíte mnohých zdravotných ťažkostí. Je totiž nabitá živinami. Telu tiež dodá energiu a zasýti. Chlorofyl, ktorý je v nej obsiahnutý, pôsobí ako účinný antioxidant a chráni pred civilizačnými chorobami.Zelená listová zelenina je tiež výborným zdrojom kyseliny listovej, bez ktorej by boli stratené biele, aj červené krvinky. Tá okrem toho, že prospieva pečeni, znižuje riziko vzniku infarktu, mŕtvice, zlepšuje trávenie, prospieva žlčníku, stimuluje produkciu serotonínu, prospieva vlasom i pleti. Vo veľkej miere ovplyvňuje vývoj nenarodeného dieťaťa v lone matky. Listová zelenina obsahuje látky, ktoré na seba viažu a odstraňujú ťažké kovy, chemikálie a pesticídy. Pôsobí pozitívne aj na funkciu močového mechúra, ktorý pomáha vylučovať odpadové látky z orgánov a krvi.

Food, Healthy, Vegetable, Leaf, Salad, Freshness, Meal

6. Avokádo

Avokádo je cenné pre svoju vysokú nutričnú hodnotu a vďaka svojej výbornej chuti a konzistencii sa hodí takmer ku každému jedlu. Obsahuje zdravé tuky a preto sa odporúča v rozumnom množstve aj pri redukcii nadváhy. Je výborným zdrojom draslíka a vďaka nenasýteným mastným kyselinám slúži ako ochrana proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Je nabité antioxidantmi a preto je veľmi efektívne, aj keď ide o odstraňovanie škodlivých toxínov. Vďaka tomu, že stimuluje produkciu glutatiónu, napomáha pri procese čistenia pečene.

Avocado, Vegetable, Food, Healthy, Vegetarian, Green

7. Jablká

Hovorí sa, že toto chutné ovocie by sme mali jesť každý deň. Vraj už pri konzumácii jedného jablka denne pocítime jeho pozitívne účinky. Okrem toho, že zlepšuje trávenie, pôsobí pozitívne proti stresu a pomáha znížiť aj hladinu cholesterolu.Vitamíny obsiahnuté v jablku spomaľujú proces starnutia nášho organizmu. Jablká obsahujú vysoké množstvo pektínu, ktorý naše telo potrebuje na odstraňovanie toxínov z tráviaceho traktu. Pektín má priamy vplyv na pečeň a zlepšuje jej funkcie.

Apple, Red, Hand, Apple Orchard, Delicious, Fruit

8. Olivový olej

Oleje lisované za studena obsahujú veľkú dávku lipidov, ktoré zohrávajú dôležitú rolu pri vylučovaní škodlivých toxínov. Ideálny je napríklad olivový, či ľanový olej. Kvôli vysokej kalorickej hodnote ich však treba konzumovať v malých množstvách. Pri správnom dávkovaní sú pre našu pečeň rozhodne tou správnou voľbou. A olivový olej toho dokáže oveľa viac, takže by vám v kuchyni rozhodne nemal chýbať. V kombinácii so zelenou listovou zeleninou je napríklad aj skvelou prevenciou proti ischemických chorobám. Pôsobí ako prevencia proti mŕtvici, znižuje riziko vzniku cievnych ochorení, pomáha udržať primeranú hladinu cholesterolu, je obzvlášť dôležitý pri ochrane červených krviniek pred oxidáciou a má blahodárne účinky aj na pleť.

Olive Oil, Salad Dressing, Cooking, Olive, Healthy

9. Kapustovitá zelenina

Patrí sem napríklad karfiol, brokolica, kaleráb, či kel. Táto zelenina stimuluje produkciu enzýmov a preto je pri čistení pečene skvelým pomocníkom. Vďaka likvidácii karcinogénnych látok a toxínov vie významne znížiť riziko vzniku rakovinového ochorenia.  Vedci zistili, že u ľudí, ktorých strava bola bohatá na brokolicu a iné kapustovité druhy zeleniny, bol nízky výskyt nádorových ochorení a tiež znížené riziko rakoviny hrubého čreva.

Broccoli, Cauliflower, Vegetables, Bio, Healthy

10. Citróny

Možno ste už počuli o odporúčaní, vypiť každý deň nalačno pohár teplej vody s citrónom. Táto rada je nad zlato a pomôže aj vašej pečeni. Vitamín C totiž stimuluje vylučovanie toxínov. Vynikajúca kombinácia je tiež kombinácia citróna s olivovým olejom v pomere 1:1. Je to fantastická očistná kúra pre vašu pečeň pretože šťava aktivuje uvoľňovanie žlče, čo vedie k stimulácii pohybov čriev. Tento fakt pomáha i proti zápche. Žlčovody pečene spláchnu všetko. Pomáhajú telu zbaviť sa škodlivých látok, odbúravajú tuky a zvyšujú peristaltiku.

Lemon Squeezer, Lemon Juice, Citrus, Citric Acid

Zázračná bylinka pre zdravú pečeň –  Pestrec mariánsky

V čom sa skrýva jeho tajomstvo?

Výnimočným ho robí najmä silymarín, ktorá zabraňuje prenikaniu toxických látok do membrán buniek. Dokáže čiastočne napraviť aj následky zlej životosprávy, či už ide o častú konzumáciu alkoholu, alebo o obezitu. Oplatí sa užívať ho aj preventívne.

Ktorá časť je liečivá?

Liečivé účinky sa ukrývajú v listoch a koreň, ale aj semenách a plodoch. V lekárni ho nájdete v podobe toboliek, čaju či oleja.

Vedľajšie účinky zatiaľ neboli preukázané, preto je pestrec pre naše zdravie bezpečný. Neodprúča sa ale kojacim či tehotným ženám, ľudom s vysokým krvným tlakom či tým, ktorí trpia závažnými srdcovými chorobami.

Ako zberať?

Aby ste sa dostali k liečivým semienkam, budete potrebovať rukavice. Bodliak totiž svoje plody pichľavo stráži. Semená zbierajte v septembri-októbri.  Biele páperie opatrne vyberte. Na jeho konci sú semienka, ktoré očistite. Prázdne hlavičky pre istotu ešte vytraste. Semienka nechajte preschnúť na čistom papieri. Nezabudnite zomlieť, alebo rozdrviť, inak nebudú mať nijaký účinok – to je veľmi dôležité.

Super liečivý čaj – obnovuje pečeň a celkové zdravie

Ak máte to šťastie a pestujete si ho doma alebo ste ho práve niekde v prírode objavili, isto vás bude zaujímať, ako sa pripravuje.

Je dôležité, aby ste s ním zaobchádzali opatrne. Prečo? Je to najmä preto, že účinky, ktoré má, sa môžu eliminovať nesprávnych zaobchádzaním. Ničia ich nesprávna teplota prípravy či styk s kovom. Ideálna teplota pri príprave by nemala presiahnuť 40 stupňov Celzia, inak by sa silymarín mohol znížiť a účinky čaju vymizli.