Ako rýchlo zohriať motor? Takto ráno ušetríte cenný čas!

Šoférov počas zimy každé ráno trápi studený motor automobilu a chladný interiér vozidla. Ako motor správne a čo najrýchlejšie zohriať a zvýšiť komfort jazdy? Opýtali sme sa odborníka, ktorý nám prezradil tipy, ako to dosiahnuť a nepoškodzovať pri tom motor auta.

Chladné zimné mesiace, keď začína mrznúť a teploty neoblomne klesajú pod nulu, sa spájajú aj s riešením problému – ako čo najefektívnejšie zohriať motor automobilu. Nikto nechce mrznúť v chladnom aute a so studeným motorom sa tiež nejazdí práve najlepšie. Zároveň však nikto nemá ráno veľa času na to, aby čakal, kým sa motor pomaly zohreje, preto je dobré vedieť, ako tento proces môžeme urýchliť. Zisťovali sme, ako to vyriešiť pohodlne, rýchlo a neškodiť pri tom autu.

Ako rýchlo zohriať motor auta

Mnohí vodiči nevedia, ako správne zahrievať motor a v snahe, čo najrýchlejšie ho zohriať, robia mnohé chyby. Poradili sme sa s odborníkom Mariánom Čabákom z portálu TopSpeed.sk, ktorý tvrdí, že proces zohrievania veľmi urýchliť nie je možné, pretože sa to deje automaticky. Je však spôsob, ako sa tomu dá aspoň trochu pomôcť. „Dá sa to urýchliť jedine tým, že človek bude používať motor na trošku nižších rýchlostných stupňoch,“ radí Čabák. Ak chcete čo najrýchlejšie zohriať motor, je potrebné začať jazdiť, pretože vtedy má vyššie otáčky, ako keď automobil iba stojí na voľnobehu.

Motor môžete rýchlo zohriať tým, že použijete nižšie rýchlostné stupne.

Musíte to robiť citlivo

Podľa Čabáka pre motor samotný nie je problém, ak ho necháte naštartovaný a medzi tým si pripravíte auto na jazdu. Ak však chcete mať čo najskôr v interiéri auta teplo, dosiahnete to práve jazdou samotnou, kedy auto funguje na vyšších otáčkach. Zároveň to priamo súvisí so zahriatím motora. „Všade pôjdete o jeden prevodový stupeň nižšie, takže tam, kde by ste už mali trojku, budete mať ešte dvojku, a kde už by ste inak šli na päťke, by ste mali zaradenú štvorku,“ vysvetľuje princípy, ktoré platia pre automobily s manuálnou prevodovkou. Treba však jazdu začať opatrne a pozvoľna zvyšovať otáčky. Šoféri by pritom nemali zabúdať najmä na jednu dôležitú vec: „Je potrebné robiť to naozaj s citom. V opačnom prípade motor skôr trpí, než by mu to pomáhalo.“ Treba si tiež uvedomiť, že olej motora je pri teplotách pod nulou dosť stuhnutý a nefunguje ideálne, kým sa nezohreje.

Otáčky je potrebné zvyšovať opatrne a citlivo, aby ste motoru neuškodili.

Kým čakáte na križovatke

Mnohí šoféri zohrievanie motora urýchľujú tým, že pridávajú plyn, kým majú zaradený neutrál. Odborník tento spôsob nezamieta, upozorňuje však, že aj tu treba byť k motoru mimoriadne citlivý a mechanizmus automobilu píliš netrápiť. „Motor držíte na vyšších otáčkach, aby sa skôr zohrial, buď pri jazde, alebo keď stojíte na križovatke. Je možné trochu zdvihnúť otáčky tým, že podržíte nohu na plyne, kým auto stojí. Treba to však robiť veľmi citlivo,“ povedal Čabák pre Dobré noviny, ktorý neodporúča robiť to príliš často.

Modernejšie automobily majú zároveň výhodu v tom, že si počas jazdy môžu vykurovať sedadlá, a tak nie je taký problém počkať 15 minút, kým sa auto zohreje. Ak však chcete čo najrýchlejšie zohriať motor auta, nemusíte po naštartovaní dlho vyčkávať a ak máte pripravené auto na jazdu, môžete vyraziť na cestu. Otáčky však zvyšujte postupne a s citom. Môžete využiť aj vyššie uvedené tipy na zvyšovanie otáčok, ktorými urýchlite zohriatie motora, ako aj interiéru vozidla.

Dnes najobľúbenejšie